Båtmotorerna allt dyrare – och mer stöldbegärliga

Antalet båtstölder fortsätter glädjande nog att minska i Sverige. Men samtidigt ökar antalet båtmotorstölder, och de stulna objekten blir allt dyrare. En vanlig utombordsmotor kan idag kosta lika mycket som en ny bil. Snittkostnaden för en utombordare är idag runt 100 000 kronor.

Nu drar den efterlängtade båtsäsongen igång, och därmed också högsäsongen för båttjuvar. Men det är båtmotorerna som är mest stöldbegärliga. Enligt preliminära BRÅ-siffror ökade antalet båtmotorstölder med 80 procent under första kvartalet i år jämfört med år samma period 2010.

Värdet på de stulna objekten stiger. En vanlig utombordsmotor kostar idag runt 100 000 kronor. Större modeller kan kosta ända upp till 400 000 kronor. De höga beloppen beror på att motorerna utvecklas och blir mer avancerade.

- Om man äger en båt där bara motorn kostar som en modern bil finns självklart risk att det lockar tjuvar. Särskilt nu inför säsong är utombordare attraktiva på marknaden, säger båtexperten Matts René vid försäkringsbolaget If.

Försäkringsskyddet för båtar har inte alltid varit anpassat till utvecklingen. Förutom att både båtar och motorer blivit mer avancerade har man ofta dyr elektronisk utrustning ombord.

- Vi har fått många önskemål från kunder om en mer omfattande försäkring för deras båtar och motorer. Därför har vi tagit fram Stor Båt, berättar Matts René.

I den nya försäkringen ingår vid sidan av standardskyddet bland annat också maskinskadeskydd, nyvärdesersättning på radio- eller elektronisk utrustning som är högst fem år, dubbel avbrottsförsäkring om båten/båtmotorn blir stulen under sommaren, samt en olycksfallsförsäkring för alla ombord.

- Både trygghet och säkerhet är viktigt på sjön, säger Matts René.

IFS STÖLDSKYDDSTIPS:

• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
  • Lås utombordsmotorn med av SSF godkänd låsanordning.
  • Lås fast din båt vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och klass 3-lås.
  • Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor.
  • Ta med dig löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
  • Stöldskyddsmärk båten och motorn.
  • När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
  • Skaffa ett spårsökningssystem med uppkoppling till din mobil eller till larmcentral. Detta ger hos If upp till 20 procents rabatt på båtförsäkringen.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.