Båtolyckorna ökar

Båtskadorna har ökat med 18 procent de senaste fem åren enligt siffror från försäkringsbolaget If. Snabbare båtar i kombination med bristande kunskaper är en förklaring till att fler båtar skadas. Ett sätt att minska olyckorna kan vara krav på förkunskaper. En stor majoritet vill införa båtkörkort.

Båtsäsongen kommer allt närmare och många svenskar längtar ut på sjön. Men båtfärderna innebär allt oftare kollisioner och andra incidenter där båtarna skadas. Statistik från If visar på en ökning av båtskadorna med 18 procent mellan åren 2006 och 2010. Oftast inträffar de i samband med förtöjning och vid trängsel.

- Det har blivit vanligare att folk direkt köper en stor, dyr och snabb båt, utan att långsamt lära sig båtliv. Att ha båt kräver både tid och omdöme, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Bristande kunskaper om båtliv kan vara en bidragande orsak till kollisioner. Många vill se högre förkunskapskrav för att ge sig ut på sjön. Enligt en ny undersökning från If vill en stor majoritet, 82 procent, att det införs båtkörkort för en del båtar. Nära hälften, 46 procent, vill ha körkortskrav för alla båtar.

– Det finns ett starkt folkligt stöd bakom idén med ett båtkörkort. Jag tror att många vill vara säkra på att alla båtförare man möter ute i skärgården har den kunskap som behövs. Idag kan vem som helst ratta en tung och snabb båt, vilket kan vara förenat med livsfara om man inte har rätt kunskap, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Skador per 100 båtar:

2006       2007       2008       2009       2010

2,16        2,17        2,61        2,49        2,55

Ökning 2006 – 2010 = 18,1 %

Undersökningen:

” Tycker du att det borde finnas någon form av körkort för båtar?”

Ja, för alla båtar                46 %

Ja, men bara för

fritidsbåtar som är

större än 10 m                   16 %

Ja, men bara

för motorbåtar                  5 %

Ja, men bara för

motorbåtar som går

snabbare än 15 knop        15 %

Nej                                        9 %

Vet ej                                    9 %

Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2011 med 3 644 svarande.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.