Brandfaran stor i oskyddade studentboenden

Studentbostäder har svagt skydd mot bränder. Varje år tvingas brandkåren rycka ut mellan 20 och 40 gånger till studentboenden i Sverige. Gemensamma utrymmen och stor omflyttning gör att riskerna ökar, enligt försäkringsbolaget If. Dödsbranden i Göteborg bör vara en uppmaning att öka säkerheten.

Nyligen inträffade en brand i ett studentboende i Göteborg där en person omkom. Enligt If är studentbostäder särskilt utsatta för brandrisker. Räddningstjänsten har den senaste tioårsperioden gjort 20-40 insatser per år i studentboenden/elevhem enligt MSB. År 2010 gjordes 34 insatser.

Snittkostnaden för brandskadat bohag i flerbostadshus är 40 000 kronor enligt försäkringsbolaget If, men många studenter saknar försäkringsskydd.

– Studentboenden är en oskyddad boendeform. Regelverket kring brandsäkerhet är mycket otydligt, vilket gör att många hyresvärdar inte vet vilka åtgärder som krävs, säger Mats Larsson, skadereglerare på försäkringsbolaget If.

Hög omflyttning och gemensamma utrymmen kan göra att brandfarliga situationer uppstår. Vem som ansvarar för exempelvis spisen eller kaffebryggaren i det gemensamma köket kan missförstås.

Det finns uttalat att brandvarnare ska finnas i alla bostäder och vara i funktion. I övrigt finns inga uttalade krav på utrymningsvägar, brandsläckare eller liknande. If planerar därför att göra en insats och sätta upp brandsläckare i studentkorridorer.

– Det är viktigt att frågan om brandsäkerhet bland studenter tas på allvar, säger Mats Larsson.

Enligt Ifs statistik kostar skadorna på själva fastigheten vid en brand i flerbostadshus i genomsnitt 750 000 kronor. Vid större bränder kan kostnaden uppgå till tiotals miljoner.

Var fjärde person mellan 18 och 25 år saknar hemförsäkring, vilket innebär att man inte kan få ersättning för brandskadat bohag eller hjälp med alternativt boende om det skulle börja brinna i bostaden. I hemförsäkringen finns även ett ansvarsmoment, som betalar ersättning till andra om det är man själv som av misstag orsakat branden.

Varje år omkommer drygt 100 personer i bränder i Sverige.

IFS TIPS FÖR BRANDSÄKRA STUDENTBOENDEN

- Ha fungerande brandvarnare i alla rum och brandsläckare i alla korridorer.

- Installera timer för spis och kaffebryggare.

- Lämna inte tända ljus utan uppsikt.

- Informera så att alla i korridoren känner till utrymningsväg.

- Vid brand - stäng dörren till branden och ring 112.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 200. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.