Datorbedrägerierna har fördubblats i polisregion Syd

En kartläggning av Brås senaste brottsstatistik – som summerar årets första sex månader – visar att vardagsbrotten i polisregion Syd ökat med nio procent jämfört med samma period förra året. Den i särklass största ökningen står datorbedrägerierna för; antalet anmälda datorbedrägerier har ökat med 100 procent jämfört med första halvåret 2015.

Vardagsbrotten i polisregion Syd – där Kalmar, Blekinge, Kronoberg och Skåne län ingår – har ökat med nio procent på ett år. Totalt anmäldes 76 635 vardagsbrott i regionen under första halvåret 2016, jämfört med 70 281 under samma period förra året. Det visar en sammanställning som försäkringsbolaget If gjort av brottsstatistik från Brå.

Det är datorbedrägerierna som står för den absolut största ökningen; dubbelt så många datorbedrägerier anmäldes i region Syd under årets första sex månader jämfört med januari-juni 2015. Även bedrägeri med kontokort ökade, med 21 procent.

Datorbedrägerier är ett samlingsbegrepp för olika former av identitetsintrång där någon olovligen påverkar resultatet av en automatiserad informationsbehandling. Det kan ofta handla om stulna kortuppgifter som används för köp på nätet.

– När det gäller datorbedrägerier går utvecklingen oroande fort utför. Nu gäller det att polisregionerna samverkar för att reda ut de här brotten samtidigt som allmänheten informeras om riskerna så att färre drabbas, säger Anders Lindstrand, utredningschef  på If.

– Som privatperson bör man vara medveten om att det oftast inte finns några försäkringar för bedrägeribrott. I de flesta hemförsäkringar ingår juridisk hjälp och praktisk rådgivning – men den som drabbas av exempelvis identitetsintrång får ingen ekonomisk ersättning, säger Anders Lindstrand.

Utöver datorbedrägerier och bedrägeri med kontokort har antalet anmälda misshandelsbrott och trafikbrott också ökat i polisregion Syd. Regionen står, näst efter Stockholm, för landets sämsta utveckling när det kommer till antal anmälda vardagsbrott första halvåret 2016.

Så skyddar du dig mot identitetsintrång:

1. Lämna aldrig ut personnummer om du inte vet vad det ska användas till
  2. Var uppmärksam på bekräftelser via mejl eller brev, i samband med köp
  3. Kontrollera dina kontoutdrag regelbundet
  4. Sätt ett ordentligt lås på brevlådan
  5. Om du tappat t.ex. körkort eller pass, se snabbt till att spärra det
  6. Ha inte ditt födelsedatum synligt på Facebook och andra sociala nätverk

Källa: If

Antal anmälda vardagsbrott i region Syd jan-jun 2016 vs jan-jun 2015:

Brottstyp  Anmälda brott jan-jun 2015 Anmälda brott jan-jun 2016 Procentuell förändring

Region Syd
   Misshandel 7609 8560 13%
   Inbrott 4895 4608 -6%
   Stöld 29930 29523 -2%
   Skadegörelse 11130 10708 -4%
   Trafikbrott 7043 7423 5%
   Datorbedrägerier 5892 11776 100%
   Bedrägeri med kontokort 1285 1561 21%
   Bedrägeri med hjälp av internet 2497  2476 -1%
   Totalt 70281 76635 9%

Det här är datorbedrägeri:

Brott där någon olovligen påverkar resultatet av en automatiserad informationsbehandling eller liknande automatisk process. Exempel på det är brott utförda genom:

• uppgivande av annan persons kortuppgifter i samband med köp av varor på en e-handelsplats
  • indatamanipulation (ingivande av vilseledande uppgifter för databearbetning t.ex. genom skriftlig pappershandling eller via terminal)
  • utnyttjande av ändrade eller utbytta program
  • ändring eller undertryckande av utdata
  • skimming av kontokort
  • ransomware, skadlig kod får datorn att låsas, via ett popupfönster på datorskärmen krävs man sedan på pengar för att datorn skall låsas upp
  • nätfiske (phishing) där användaren vilseleds att lämna ut sina kortuppgifter, vilka sedan används till köp av varor på e-handelsplatser.

Källa: BRÅ

Om if.se/vardagsbrott

if.se/vardagsbrott samlas statistik, aktuella artiklar, krönikor, pressmeddelanden, debattartiklar och relevanta länkar, alla relaterade till vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådet, Brå:s officiella statistik. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, trafikbrott, stöld, datorbedrägerier, bedrägeri med kontokort samt bedrägeri med hjälp av internet.

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.