Ditt jobb styr val av bilmärke

Vilket yrke du har är en faktor för vilken bil du kör. Volvo rattas mest av personer som jobbar inom tillverkningsindustrin, medan den största andelen Volkswagenbilar som rullar på svenska vägar körs anställda inom bank- eller försäkringssektorn. Det visar en undersökning med 3 471 bilister som gjorts av försäkringsbolaget If.

”Säg mig vilket yrke du har så säger jag vilket bilmärke du kör.” Men man behöver faktiskt inte var något orakel för att kunna gissa rätt på den frågan. En ny undersökning från If visar att det finns ett tydligt samband mellan yrke och val av bil.

– Det är tydligt att bilen är en statusmarkör som många använder för att visa vem man är och vad man står för. Sen är det nog också så att man vill ha det ”alla andra” har. Det finns en trygghet i att identifiera sig med sin yrkesgrupp, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Var fjärde anställd (24 procent) på bank eller försäkringsbolag kör en Volkswagen. Nära var tredje (31 procent) person som arbetar inom tillverkning och produktion kör en Volvo. Reklamfolk och anställda inom hotell och restaurang är överrepresenterade bland Audi-förarna (14 procent). Personer inom turism/hotell och restaurang kör Ford i större utsträckning än andra yrkesgrupper (18 procent).

Endast bland personer som arbetar med utbildning eller inom byggnadssektorn gick det inte att utläsa något favoritmärke.

Bilmärke: Körs oftast av anställda inom: Andel:

Audi Reklam/handel/marknad 14%
BMW Bank/finans/försäkring 13%
Citroën Administration 9%
Ford Turism/hotell/restaurang 18%
Mercedes Hälso-/sjukvård 4%
Opel Administration 10%
Peugeot Turism/hotell/restaurang 9%
Renault Hälso-/sjukvård 12%
Saab Tillverkning/produktion 16%
Skoda Data/IT 9%
Toyota Administration 14%
Volkswagen Bank/finans/försäkring 24%
Volvo Tillverkning/produktion 31%

3 471 personer mellan 18 och 74 år med bil deltog i undersökningen, som gjordes av YouGov på uppdrag av If.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.