Fler fulla unga ökar risken för fyrverkeriolyckor på nyår

På nyårsnatten kommer mer än 200 000 berusade ungdomar att skjuta av fyrverkerier. Hundratals av dem kommer att skadas av exploderande fyrverkeripjäser. En ny undersökning av försäkringsbolaget If visar att vi riskerar en kraftig ökning av ungdomsfylleriet det här nyåret jämfört med förra året.

Över hälften av ungdomarna mellan 15 och 20 år planerar att dricka sig berusade och nästan var tredje kommer att både dricka sig full och skjuta raketer. Ökningen är störst bland flickorna.

– Trots varningarna vet vi att nyårsafton kommer att sluta i tragedi för många. Berusade unga och sprängmedel är ingen bra kombination. I värsta fall leder det till bortsprängda fingrar, svåra ögonskador eller till och med dödsfall, säger Markus Norling, ansvarig för personförsäkringar på If.

För andra året i rad har If låtit ungdomssajten Lunarstorm fråga ungdomar mellan 15 och 20 år om vad de ska göra på nyårsafton. Svaren – i år svarade totalt 3 556 ungdomar från hela Sverige – tyder på att ungdomsfylleriet på nyår kommer att bli betydligt värre än i fjol. Andelen flickor som tänker bli fulla har ökat från 39 till 48 procent och andelen pojkar från 48 till 60 procent. Trenden att unga flickor ökar sitt drickande är tydlig. Bland de 15-åriga flickorna säger i år 40 procent att de ska bli fulla, jämfört med 24 procent år 2006. Undersökningsresultatet skvallrar om en nyårsnatt med nära en halv miljon fulla ungdomar. Hälften av dessa, drygt 220 000 ungdomar, tänker även skjuta nyårsfyrverkerier.

– Olyckstillbud och skador är vanligare än många tror. Nästan var tredje tillfrågad har varit med om att någon skadats av nyårsraketer. 65 procent av pojkarna säger att de själva varit med om att raketer smällt okontrollerat eller åkt iväg i fel riktning, säger Markus Norling.

Varje nyårsafton skadas enligt Socialstyrelsen 200-300 personer så illa av exploderande fyrverkerier att de måste uppsöka sjukhus. Mer än hälften är pojkar mellan 5 och 19 år. Den vanligaste olycksorsaken är att personer gått fram mot en fyrverkeripjäs som inte fungerat men plötsligt tänder och åker iväg åt sidan istället för uppåt. Handskador, brännskador på ögonlock men också ögonskador som direkt hotar synen är de vanligaste följderna, enligt S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm.

De senaste åren har minst en person dött i fyrverkeriolyckor varje nyårsnatt, och de fall som kommer in till akuterna är ofta allvarliga. Det rör sig om allt ifrån svårt handikappande till livshotande skador.

If:s undersökning visar att risken för att berusade ungdomar ska skjuta fyrverkeripjäser verkar vara störst i Södermanland, Norrbotten, Skåne, Blekinge och Jönköping. I Sörmland och Skåne svarar 66 procent av de ungdomar som tänker dricka sig fulla att de även tänker skjuta fyrverkerier.
– Nyårsfyrverkerier är en vacker tradition. Men det är viktigt att föräldrarna förstår riskerna med fyrverkeripjäser. Jag tror att det är många som inte är medvetna om att det är straffbart att köpa nyårsraketer till ungdomar under 18 år, säger Markus Norling.

Han tror att bättre föräldrauppmärksamhet kan minska antalet olyckor.

– Ha stor respekt för fyrverkerierna. Närma dig aldrig en fyrverkeripjäs där stubinen tänts. Bortsprängda fingrar eller nedsatt syn leder till ett livslångt lidande, säger Markus Norling.