Flest fotgängare dör i decembertrafiken

December är med bred marginal den farligaste månaden för fotgängare i trafiken. Omkring var fjärde dödsolycka, i snitt 12 döda, inträffar under julmånanden. Trots det använder hälften av svenskarna inte reflexer när de är ute och går i mörkret, enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. Förra året omkom 45 fotgängare i trafiken. – Svenskarna är sämst i Norden på att skydda sig i mörkret, säger Henrik Ask, personskadechef på If.

Fotgängare omkom i större utsträckning än andra trafikantgrupper vid dåliga ljusförhållanden. De senaste sex åren (2003-2008) har 330 fotgängare dött efter att ha blivit påkörda i trafiken. Nära hälften av dödsfallen varje år inträffade under november, december och januari. I snitt har 12 fotgängare dödats i december varje år enligt Statens institut för kommunikationsanalys, SIKA. 11 procent (45 personer), av de trafikdödade under 2008 var fotgängare. Fotgängare är den enda gruppen trafikanter där fler kvinnor än män omkommer. Undersökningar visar att användning av reflexer i mörkret reducerar risken för att bli påkörd med 85 procent. En person med reflex är synlig på 140 meters håll i strålkastarljuset från en bil. En bilist som kör i 50 km per timme har därmed 10 sekunder på sig att styra undan fotgängaren. Utan reflex har bilisten bara två sekunder på sig vid samma hastighet. – Det betyder att bilister måste sänka hastigheten när man är ute och kör i mörker, men också att fotgängare måste ta ansvar för sin säkerhet, säger Henrik Ask. Trots de stora fördelarna använder hälften av svenskarna inte reflex när de är ute och går på vintern. Det visar en undersökning som If gjort. Äldre använder reflex i betydligt större utsträckning än yngre - 3,6 procent i gruppen 20-24 år jämfört med drygt 20 procent i gruppen 55-70 åt uppgav att de alltid använder reflex i mörkret. Dubbelt så många kvinnor som män (19 jämfört med 9 procent) använder alltid reflex när det är mörkt. – Reflexer är en billig livförsäkring, säger Henrik Ask. Undersökningen gjordes av TNS Gallup på uppdrag av If i oktober 2009. 1 000 personer mellan 20 och 70 år svarade på frågorna. Fråga: Använder du reflexer under den mörka delen av dagen i november och december? Ja, alltid 14 procent Ja, oftast 37 procent Jag har en reflex någonstans, men jag har inte satt på mig den 15 procent Jag använder bara reflexer när jag är ute och motionerar (cyklar, joggar etc) 16 procent Jag använder inte reflexer 18 procent