Förrådsinbrotten ökar kraftigt i Stockholm

I januari ökade antalet förrådsinbrott i Stockholms län med 44 procent. Det visar en ny statistik från Samverkan mot brott där försäkringsbolaget If är partner.

Enligt ny statistik från Samverkan mot brott i Stockhoms län kan man se en förändring av inbrotten. Det är en kraftig ökning av förrådsinbrotten som ökar med 44 procent i januari jämfört med samma månad 2010. Samtidigt har inbrotten i lägenheter och villor minskat med 31 respektive 7 procent .

– Tjuvarna verkar ha upptäckt att förråden i källare ofta är lättare att bryta sig in i. Där kan de arbeta mer ostört och snabbt få ut gods. Väldigt trist för den som drabbas och vi vill uppmärksamma folk på den här trenden, säger Björn Jonason som är försäkringsexpert på If.

Ofta är försäkringsskyddet inte lika starkt i förråd som i den egna bostaden. Ett inbrott i källaren kan därför bli en hårdare ekonomisk smäll för den som drabbas. En vanlig hemförsäkring täcker inte stöldbegärlig egendom, såsom konst, smycken och kameror, om den förvaras i förrådet.

– Ett gott tips är att undvika att förvara värdefulla saker i förråden. Ingången till förråden bör ha ett ordentligt lås och nycklar ska inte vara på drift, säger Björn Jonason.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.