Försäkra dig om en trygg uthyrning av sommarstugan

Sommaren närmar sig och efterfrågan på att hyra ett fritidshus under semestern är stor. För den som tänker hyra ut sitt sommarställe finns en del saker att tänka på. Försäkringsbolaget If listar tipsen för att tryggt hyra ut stugan i sommar.

Allt fler väljer att hyra ut sitt sommarhus när man inte själv använder det. Det kan ge en god extra inkomst och intresset för att hyra sommarhus är stort. Som privat uthyrare är det viktigt att tänka på hur försäkringen skyddar om något skulle hända.

Den som hyr ut sitt sommarhus under en enstaka period behöver inte skaffa någon separat försäkring. Fritidshusförsäkringen gäller som vanligt om det skulle börja brinna eller uppstå en vattenskada.

Däremot är det viktigt att man som uthyrare är noga med att den som hyr har en egen hemförsäkring. Där ingår ett ansvarsskydd, som ger ersättning om hyresgästen orsakar en skada. Det kan t ex vara en ruta som går sönder eller något som tappas i golvet.

- Men om saker försvinner täcker inte hemförsäkringen om hyresgästen eller någon denne släppt in tagit sakerna, säger Mathias Schütt, skadereglerare på If.

Ett bra tips är därför att låsa in värdefulla saker i ett särskilt rum eller utrymme dit hyresgästen inte har tillträde.

Det är också viktigt att ha ett skriftligt avtal.

- De allra flesta som hyr sommarstuga är naturligtvis ärliga och vill göra rätt för sig. Men för att känna sig trygg som stugägare är det bra att skriva ett ordentligt avtal där det står vad som gäller. Städning och inventarier är sådant man bör vara tydlig med. Då kan man slippa tråkiga diskussioner i efterhand, säger Mathias Schütt.

Upp till 50 000 kr om året kan man ha i hyresinkomst utan att ta upp det i deklarationen.

Affärsmässig uthyrning

Hyr man ut huset regelbundet anses det som yrkesmässigt. Då gäller inte den vanliga fritidshusförsäkringen, utan det behövs en företagsförsäkring för uthyrningsverksamheten.

Ifs tips för dig som ska hyra ut sommarstugan

• Annonsera – under de mest attraktiva veckorna kan du få huset uthyrt lätt men vissa tider kan det vara svårare. Att använda det egna nätverket i sociala medier, t.ex. facebook kan vara ett alternativ. Stugförmedling är ett annat.
  • Gör en pärm – skriv instruktioner, regler, tips om sevärdheter etc.
  • Gör en inventarielista – bra för båda parter att veta vad som finns, inte minst om något skulle försvinna
  • Skriv ett hyresavtal – att vara tydlig med vad som ingår och inte ingår är viktigt. Depositionsavgift för städning – om städningen inte ingår i hyresavgiften kan det vara bra att ta en depositionsavgift för att säkerställa att det blir ordentligt gjort.
  • Be om handpenning – det är vanligt att en del av hyresavgiften betalas in samtidigt som man bokar och slutbetalning i anslutning till ankomsten. Var tydlig med vilka avbokningsregler som gäller.
  • Låst rum – har man mycket värdesaker som man är rädd om ska man kanske förvara dessa i ett låst utrymme.

Länk till mall för hyresavtal och annat användbart hittar du här http://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/fritidshusforsakring/pages/hyra-ut-fritidshuset.aspx

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.