Försäkringsbedrägerier med leasade bilar

Försäkringsbolaget If har under de senaste året uppdagat alltfler försök till försäkringsbedrägerier med privatleasade bilar. Personer som använt bilen utöver vad leasingavtalet tillåter väljer att hellre elda upp bilen eller låta anmäla den stulen än att betala den skuld de dragit på sig gentemot leasingbolaget.  Leasingbilar har också visat sig användas i kriminell verksamhet.

Att leasa en ny bil i stället för att köpa en har blivit alltmer populärt de senaste åren. Till en fast månadsavgift får man service, däck för säsongen och försäkring. Men avtalen med leasingfirmorna kommer också med vissa begränsningar.

Om bilen ser annorlunda ut när du lämnar tillbaka den efter ett treårigt leasingavtal kan du behöva betala uthyraren för att återställa den till ursprungligt skick. I avtalet finns också en maxkörsträcka som bestämmer hur mycket du får köra bilen per år. Om den sträckan överskrids får man, ofta per mil, betala leasingbolaget en på förhand avtalad slitagekostnad. Och det är i de fallen som Ifs utredare sett vissa ta till andra metoder.

- Sammantaget kan det komma upp i rätt stora belopp. I de fall vi utrett har flera haft över 50 000 kronor i skuld hos leasingbolaget. För de här personerna låter någon tusenlapp i självrisk bättre än att betala det man är skyldig, säger Anders Lindstrand, utredningschef hos If.

På If har man upptäckt ett mönster, där leasingkunder med skulder till uthyraren under oklara omständigheter fått bilen uppbrunnen eller stulen i slutet av avtalsperioden.

- Vi misstänker helt enkelt att de själva tänt eld på bilarna, alternativt fått dem att försvinna, för att slippa betala skulden till leasingbolaget, fortsätter Anders Lindstrand.

Problemet är som störst runt Malmöregionen, enligt Ifs utredare, där en svårighet också är att bedrägerierna många gånger verkar vara organiserade:

- I många fall ser vi att målvakter står som leasinginnehavare, men att det är andra personer som brukar den – ibland till kriminella ändamål, inflikar Anders Lindstrand.

If kommer framöver granska alla anmälningar om uppbrunna och stulna leasingbilar för att stoppa dessa bedrägeriförsök.

Osvald Wiklander
Vik. Pressansvarig