Fortsatt stabilt för If

Resultatutvecklingen för försäkringsbolaget If är fortsatt stabil. Det tekniska resultatet ökade med sju procent till 2 617 MSEK för första halvåret 2009 jämfört med 2 443 MSEK för motsvarande period året innan. Totalkostnadsprocenten blev 92,5 procent (92,4 procent) för årets sex första månader. – If visar bra siffror för det första halvåret med ett stabilt försäkringsresultat i botten och ett positivt investmentutfall. Försäkringsbranschen är generellt mindre drabbad av finanskrisen än många andra verksamheter men lönsamheten är ändå ett kvitto på att hårt och målmedvetet arbete bär frukt, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If. Resultatet före skatt blev 3 379 MSEK (1 737 MSEK) för första halvåret 2009. Den kraftiga ökningen beror på den positiva utvecklingen på kapitalmarknaden. Investmentresultatet bidrar till att öka Ifs kapitalstyrka. Det tekniska resultatet för If för andra kvartalet 2009 blev 1 466 MSEK (1 377 MSEK). Totalkostnadsprocenten var 90,7 procent (90,9 procent) under perioden och resultatet före skatt 1 786 MSEK (1 119 MSEK). IFS SVENSKA VERKSAMHET If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 761 MSEK (788 MSEK) för första halvåret 2009. Totalkostnadsprocenten blev 94,1 procent (93,4 procent) under perioden. För andra kvartalet 2009 var det tekniska resultatet för den svenska verksamheten 413 MSEK (510 MSEK). Totalkostnadsprocenten blev 92,9 procent (89,6 procent) under april till juni 2009. - Lågkonjunkturen påverkar premievolymen i Sverige negativt. En särskilt viktig faktor är den svacka som nybilsförsäljningen är inne i. Vi utnyttjar den här perioden för att stärka oss på begagnatmarknaden vilket sammantaget kommer att ge oss en mycket intressant position när försäljningen av nya bilar tar fart igen, säger Torbjörn Magnusson. - I Sverige är vi också stolta över att vår framgångsrika satsning på fackföreningsmarknaden där vi kunnat presentera avtal med Unionen och Sveriges Skolledarförbund det här kvartalet, säger Torbjörn Magnusson. SAMPOS RESULTAT If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt blev 264 miljoner euro (279 miljoner euro) för april-juni 2009. Vinsten per aktie för andra kvartalet 2009 blev 0,38 euro (0,42 euro).