Fortsatt stabilt för If

Resultatutvecklingen för försäkringsbolaget If är fortsatt stabil. Det tekniska resultatet ökade med två procent till 4 011 MSEK för de första nio månaderna 2009 jämfört med 3 942 MSEK för motsvarande period året innan. Totalkostnadsprocenten blev 92,0 procent (91,8 procent) för årets nio första månader. – If gör återigen ett tillfredsställande resultat. På vissa marknader som Finland är utvecklingen mycket stark. Under kvartalet har vi trots krisen genomfört ett antal storaffärer vilket naturligtvis är särskilt glädjande, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If. Resultatet före skatt blev 5 142 MSEK (3 758 MSEK) för de tre första kvartalen 2009. Ökningen beror väsentligen på den positiva utvecklingen på kapitalmarknaden. Det tekniska resultatet för If för tredje kvartalet 2009 blev 1 394 MSEK (1 499 MSEK). Totalkostnadsprocenten var 90,9 procent (90,6 procent) under perioden och resultatet före skatt 1 763 MSEK (2 022 MSEK). IFS SVENSKA VERKSAMHET If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 1 087 MSEK (1 281 MSEK) för årets första nio månader 2009. Totalkostnadsprocenten blev 94,6 procent (92,7 procent) under perioden. För tredje kvartalet 2009 var det tekniska resultatet för den svenska verksamheten 325 MSEK (493 MSEK). Totalkostnadsprocenten blev 95,7 procent (91,1 procent) under juli till september 2009. - Den underliggande resultatutvecklingen i Sverige är stabil. Vi genomförde glädjande nog årets största affär inom den svenska skadeförsäkringsbranschen när Volkswagen-gruppen flyttade sina bilmärkesförsäkringar till If , säger Torbjörn Magnusson. SAMPOS RESULTAT If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt för juli-september 2009 var 192 miljoner euro (242). Vinsten per aktie för tredje kvartalet 2009 blev 0,27 euro (0,31 euro).