Fortsatt stor minskning av bilstölderna

Antalet bilstölder i Sverige minskade med nära 14 procent 2007 jämfört med året innan, enligt färska siffror från Larmtjänst. Det är femte året i rad som bilstölderna blir färre. Nio av tio stulna bilar är äldre än tio år. Enligt försäkringsbolaget Ifs beräkningar kostar stöld och skadegörelse av bil försäkringsbranschen omkring två miljarder kronor varje år.

År 2007 anmäldes 20 773 bilar stulna. Det är 3 253 färre än 2006 då 24 026 bilar anmäldes som eftersökta. Fyra av tio bilar i den svenska vagnparken är äldre än 10 år. Dessa står för 90 procent av alla stulna bilar.

– Det är framför allt startspärren som finns på alla nyare bilar, och som gör att det är näst intill omöjligt att starta bilen utan originalnyckeln, som gjort att de har blivit mycket svårare att stjäla, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Saab är den bil som det stulits mest av, följt av Ford, Volvo och Volkwagen.

De flesta bilar stjäls i Stockholm, Skåne och Västra Götaland. Dessa är så kallade upptagningslän, vilket betyder att brottslingar ofta tar sig till dessa biltäta områden och tar bilarna där.

Oftast är det originalnyckeln som har stulits. Den använts i 97 procent av alla bilstölder av bilar tillverkade från år 2000. Nycklarna är inte särskilt svåra att få tag på, varken hos bilägare eller bilhandlare.

– Nyckelstölder är ett stort problem som branschen måste bli bättre på att informera om. Alla håller koll på sitt bankkort. Men det blir ofta dyrare att förlora sina bilnycklar, säger Dan Falconer.

If uppskattar att bilstölder, försök till stöld, inbrott i bil och skadegörelse varje år kostar försäkringsbolagen cirka två miljarder kronor i Sverige.

De flesta bilar som stjäls kommer till rätta, men omkring åtta procent hittas aldrig.

För lokala siffror länsvis, se bifogad fil.