Gävleborg ökar i andel uppklarade vardagsbrott

Ny statistik över uppklarade vardagsbrott visar att utvecklingen går åt fel håll. Uppklaringen sjunker från 15 till 14 procent. I Gävleborg däremot har andelen uppklarade vardagsbrott ökat med en procent under årets första sex månader jämfört med samma period förra året.

Trots att polisen har uttalade ambitioner att öka andelen uppklarade vardagsbrott visar nya siffror att utvecklingen tvärtom går åt fel håll. Andelen personuppklarade* vardagsbrott, d.v.s. då en gärningsman kan knytas till brottet, har minskat med en procent från 2012 till 2013. Det visar en kartläggning från försäkringsbolaget If av Brå:s halvårsstatistik över brottsuppklaringen i Sverige.

Men även om siffrorna är fortsatt dystra på riksnivå visar statistiken att polisen i vissa län arbetat framgångsrikt med vardagsbrottsligheten. I Gävleborgs län ökade andelen personuppklarade vardagsbrott med en procent under första halvåret 2013 jämfört med samma period i fjol.

– Gävleborg är ett av få län som visar positiva siffror. Nu gäller det för polisen att skapa en strukturerad samverkan och lära av varandra så att vi ser skillnad i stort och inte bara på länsnivå. Polisen kan inte fortsätta att jobba i isolerade silos, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Övriga län som visar positiva siffror för årets första sex månader är Gotland, Östergötland, Västerbotten, Dalarna, Västernorrland och Kalmar.

Det är framförallt andel personuppklarade inbrott, misshandels- och skadegörelsebrott som har ökat i Gävleborg. Andel personuppklarade stöldbrott ligger kvar på samma siffra som i fjol medan trafikbrotten däremot, förblir ett problem i länet.

Andel personuppklarade vardagsbrott i Gävleborgs län (januari-juni 2013 vs januari-juni 2012):

Gävleborgs län   Andel personuppklarade första 6 månaderna 2012 Andel personuppklarade första 6 månaderna 2013
Brottstyp
   Misshandel 18% 20%
   Inbrott 2% 4%
   Stöld 12% 12%
   Skadegörelse 6% 7%
   Trafikbrott 72% 63%
   Totalt 18% 19%

* Med personuppklarat brott menas att det finns en skäligen misstänkt gärningsperson och att åklagare beslutat om att väcka åtal, meddela åtalsunderlåtelse eller utfärda strafföreläggande.

Om vardagsbrott.se

Vardagsbrott.se är öppen för alla. På sajten samlas statistik, aktuella artiklar, krönikor, pressmeddelanden, debattartiklar och relevanta länkar, alla relaterade till vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådet, Brå:s officiella statistik. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, trafikbrott och stöld.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner samt företagsförsäkringar.