Häften av bilisterna inte beredda på första halkan

Varannan bilist hinner inte byta till vinterdäck innan första halkan kommer. Det visar en färsk undersökning som Gallup genomfört åt försäkringsbolaget If*. Det betyder att över två miljoner bilar med sommardäck kör omkring på halkiga vintervägar.

– De innebär en stor säkerhetsrisk både för sig själva och andra, säger Håkan Johansson, motorexpert på If.

Drygt var tredje person i undersökningen (37 procent) uppger att de brukar hinna byta däcken i tid. Siffran är något högre på landsbygden (40 procent) än i storstan (31 procent). 47 procent uppger att de inte hinner byta däcken innan första halkan.

Drygt fem procent av personerna i undersökningen kör på däck som är mellan 5 och 10 år gamla. I storstäderna kör man oftare på gamla däck än i mindre städer eller på landsbygden (8 mot 4,5 procent).

Däckbyte är en könsfråga. I sex av tio fall är det mannen i familjen som byter däck. I storstäderna är siffran lägre - fyra av tio. Fyrtio procent av storstadsborna bokar istället tid hos verkstaden som byter däcken på ens bil. Det gör bara hälften så många på landet.

Från och med den 1 december till och med den 31 mars måste bilen enligt lag ha vinterdäck om vinterväglag råder.

– Men man bör byta däck tidigare. Man vet aldrig när den första halkan kommer. Nu är vi bara i mitten av november men vintern verkar ha slagit till redan, säger Håkan Johansson.

Många struntar också helt i att vinterrusta bilen med exempelvis extra filt, reflexväst eller startkablar. En tidigare undersökning från If visar att svenskarna är sämst i Norden på att vinterrusta bilen. Nära en av fem uppgav då att de inte har någon extra utrustning med sig när de kör på vintriga vägar.

– Jag är förvånad och oroad över att så många inte har tänkt på det här. Det är viktigt att man har värmande kläder eller filtar med sig i bilen när det är kallt ute. Om man skulle bli stående och det tar tid att få hjälp kan man hinna bli rejält nedkyld, säger Håkan Johansson.

Om man råkar ut för en halkolycka före 1 december utgår full ersättning från försäkringen även om man vid olyckstillfället haft sommardäck. Om man däremot råkar ut för en halkolycka med sommardäck på bilen efter 1 december så innebär det hos If att självrisken ökar med 5000 kronor.

Att se över på bilen inför vintern:
• Kontrollera frostskyddet i kylaren.
• Kontrollera batteriet.
• Varningstriangel ska alltid finnas i bilen.
• Ha frostskydd i spolarvätskan.
• Se till att du har isskrapa, startkablar och snöskyffel i bilen.
• Du bör också ha extra filt och kläder, första-hjälpenkudde, ficklampa och bogserlina med i bilen.

Läs hela undersökningen på www.if.se

* Undersökningen gjordes i oktober och omfattar 1 000 personer i Sverige.