Hälften av de unga tänker bli fulla på nyår – hundratals riskerar fyrverkeriskador

På nyårsnatten kommer 100 000-tals berusade ungdomar att skjuta av fyrverkerier. Hundratals av dem riskerar att skadas av exploderande fyrverkeripjäser. En undersökning som försäkringsbolaget If gjort för fjärde året i rad visar att hälften av ungdomarna mellan 15 och 20 år planerar att dricka sig berusade. Mer än hälften av killarna som tänker dricka sig berusad planerar även att skjuta raketer.

För fjärde året i rad har If frågat ungdomar mellan 15 och 20 år om vad de ska göra på nyårsafton. 3 647 ungdomar från hela Sverige deltog i enkäten på Bilddagboken. Undersökningen visar att ungdomsfylleriet på nyår fortsätter att ligga på en mycket hög nivå. 48 procent uppger att de kommer att dricka sig berusade, vilket är lika många som förra året, men en tydlig ökning jämfört med 2006 då undersökningen startade. 53 procent av de killar som tror att de kommer att dricka sig berusade planerar även att skjuta smällare och raketer. − Unga, berusade och sprängmedel är en olycklig kombination. Vi vet att nyår riskerar att bli en tragedi för många med bortsprängda fingrar, eller ögonskador, säger Karin Lidman, ansvarig för personförsäkringar på If. Olyckstillbud och skador är vanliga. 25 procent av de tillfrågade i Ifs undersökning har varit med om att någon skadats av nyårsraketer. Hälften säger att de själva varit med om att raketer smällt okontrollerat eller åkt iväg i fel riktning. De senaste åren har minst en person dött i fyrverkeriolyckor varje nyårsnatt. Förra året blev dödsoffret en 16-årig pojke. Varje nyårsafton skadas enligt Räddningsverket omkring 300 personer så illa av exploderande fyrverkerier att de måste uppsöka sjukhus. Mer än hälften är pojkar mellan 5 och 19 år. Den vanligaste olycksorsaken är att personer gått fram mot en fyrverkeripjäs som inte fungerat men plötsligt tänder och åker iväg åt sidan istället för uppåt. Handskador, brännskador på ögonlock men också ögonskador som direkt hotar synen är de vanligaste följderna, enligt S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm. – Nyårsfyrverkerier är en vacker tradition. Men det är viktigt att föräldrarna förstår riskerna med fyrverkeripjäser. Jag tror att det är många som inte är medvetna om att det är straffbart att köpa nyårsraketer till ungdomar under 18 år, säger Karin Lidman. Hon tror att bättre föräldrauppmärksamhet kan minska antalet olyckor. Inom EU pågår ett arbete som ska säkerhetsklassa fyrverkerier utifrån hur kraftiga, och därmed farliga, de är. Varje land får individuellt ta beslut om den högsta säkerhetsklassning. Raketer med medelhög risknivå kan därmed komma att förbjudas i Sverige, enligt Räddningsverket redan nästa år. Undersökningen gjordes 1-7 december 2009 på Bilddagboken, med 1,2 miljoner användare, primärt i åldersgruppen 15-20 år.