Hög tid att vinterrusta bilen

Nu är det dags att hälla glykol i kylaren och lägga en extrafilt i bilen. Enligt lag ska dessutom vinterdäcken vara på senast 1 december. En undersökning från If visar att var femte bilist väntar in i det längsta med att byta däcken.

Försäkringsbolaget If har frågat 2 963 bilägare om tidpunkt för däckbyte. Var femte, 21 procent, svarar att de byter till vinterdäck först när lagen kräver det - 1 december. 45 procent uppger att de byter vid första halkan. Det innebär att 100 000-tals bilar åkt runt med sommardäck i novemberhalkan.

- Folk är ovana vid halka när den slår till. Vintern har kommit lite senare i år och troligen har många väntat med att byta till vinterdäck och vinterrusta bilen. Risken är att när snön ligger på gatorna är många oförberedda, säger Dan Falconer.

Enligt lag ska vinterdäcken vara på senast 1 december om det är vinterväglag. Varje år får If in mängder av olyckor i samband med första halkan. Ofta har de bilarna sommardäck.

- Det är bekymmersamt att många uppfattar 1 december som lämpligt datum för däckbyte. Naturligtvis är det väder och väglag som bör avgöra tidpunkten när det är dags för vinterdäcken. Den som fortfarande har sommardäck när novemberhalkan slår till utsätter både sig själv och andra för onödiga risker, säger Dan Falconer, motorexpert vid försäkringsbolaget If.

If försäkrar nästan var tredje bil i Sverige.

Enkäten gjordes av YouGov i oktober 2012.

If tipsar - Så vinterrustar du bilen:

Däck

• Byt till vinterdäck i god tid.
  • Kontrollera mönsterdjupet. Lagen säger minimum tre millimeter mönsterdjup, men minst fyra till fem mm är att rekommendera. Undersök också om däcken har sprickor i gummit, då är det i princip förbrukat.
  • Kolla att du har rätt lufttryck i däcken - glöm inte reservhjulet.

Vätskor

• Kontrollera frostskyddet i kylaren med en glykolprovare. Fyll på vid behov.
  • Kontrollera och fyll på frostskydd i spolarvätskan.

Dörrar och lås

• Skaffa låsolja till dörrlåsen. Smörj låsen innan det blir kallt.
  • Torka av dörrlisterna och behandla dem med silikonspray så minskar risken att de fryser fast.

Batteriet

• Ett batteri laddas ur snabbare i kyla, byt vid behov.
  • Kontrollera att batterivattnet täcker cellerna.
  • Se till att batteriet är rent så fungerar det bättre.

Säkerhetsutrustning

• Varningstriangel ska alltid finnas i bilen.
  • Se till att du har isskrapa och snöskyffel i bilen.
  • Ha startkablar liggande i bilen - du själv eller någon annan kan behöva hjälp.
  • Du bör också ha extrafilt, reflexväst, första-hjälpenkudde, ficklampa och bogserlina med i bilen.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se