If blir klimatneutralt

​Försäkringsbolaget If har beslutat att bli ett klimatneutralt företag. Genom CDM-projekt som stöds av FN kommer If att investera i utsläppsminskningar globalt som reducerar utsläppen i lika stor grad som företaget orsakar.

Försäkringsbolaget If har under många år arbetat aktivt med miljöfrågan och strävat efter att på olika sätt minska CO2-utsläppen. Bland annat har If kraftigt dragit ner på resor genom att använda videomöten. Nu tas ytterligare ett stort steg för miljön när företaget ska bli klimatneutralt.

- Som ett av de ledande försäkringsbolagen har vi stora möjligheter att, både på egen hand och genom leverantörer och kunder, arbeta med klimatfrågan. Vi investerar nu ett stort antal miljoner i projekt som reducerar CO2-utsläppen. Vi lever på en och samma planet och vi måste ta miljöfrågorna på allvar, säger Kenth Edström, miljöansvarig på If.

Den metod som If väljer för att göra sig klimatneutrala är att investera i Clean Development Mechanism, CDM. CDM är ett delprojekt under Kyotoprotokollet som syftar till att låta anslutna industriländer och företag investera i projekt för att minska utsläppen i utvecklingsländer. Fördelen med CDM-projekt är att de både är tydligt mätbara och att de har en kvalitetstämpel genom att de rekommenderas av FN. Projekt inom ramen för CDM syftar inte bara till att minska utsläpp av växthusgaser, utan även till en hållbar utveckling i det land där satsningen sker.

Målsättningen i miljöarbetet för If är att minska de egna utsläppen så mycket det går. Genom beslutet att bli ett klimatneutralt företag kommer all miljöpåverkan att medföra en direkt kostnad för If

- På så sätt kan vi få hela organisationen att arbeta för att minska miljöpåverkan. Miljöarbetet kommer att synas i resultatet, säger Kenth Edström.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.