If ger första hjälpen i Iphone

Som första svenska försäkringsbolag lanserar nu If en Iphone-applikation som ger konkreta tips i en olyckssituation när man är ute och reser. Den talar om hur man ger första hjälpen och hittar automatiskt ens position då man ringer nödnumret, oavsett vilket europeiskt land man befinner dig i.

Med 1,4 miljoner skadeärenden per år vet If hur viktigt det är med kunskap och snabb hjälp när olyckan är framme. Därför har experter inom företaget utvecklat Iphone-applikationen If hjälper dig, ett enkelt verktyg som hjälper till vid en trafikolycka eller annan nödsituation, var man än befinner sig i Europa. Tjänsten kan laddas ned kostnadsfritt från App Store och är gratis för alla att använda. – Vårt mål är att kunden ska vara så väl förberedd som möjligt om ett problem eller en nödsituation skulle uppstå. Med den här nya tjänsten hoppas vi att det ska bli lite enklare om olyckan skulle vara framme, säger Per Nilsson, utvecklingsansvarig för mobila tjänster på If. DE HÄR APPLIKATIONERNA INGÅR: • Alla larmnummer i Europa finns lagrade i If hjälper dig och ändrar sig automatiskt efter vilket europeiskt land du befinner dig i. Du får alltid tag i hjälp vid en olycka. • If hjälper dig utgår från din position när du ringer larmnumret (förutsatt att din GPS och ”data roaming” är påslagen i mobilen). • En funktion hjälper dig att ta bilder vid en trafikolycka. • Med ett tryck på din Iphone når du If Assistance om du behöver hjälp med t ex bilbärgning (gäller dig som är If-kund). • If hjälper dig innehåller även en snabbkurs i Första hjälpen som tydligt beskriver vad du ska göra om någon är allvarligt skadad eller medvetslös vid en olycksplats.