If köper ryskt försäkringsbolag

Försäkringsbolaget If köper det ryska försäkringsbolaget SOAO Region. Affären innebär att If nu etablerar sig på den inhemska privatmarknaden i Ryssland.

Förvärvet av SOAO Region är det andra steget i Ifs Rysslandsstrategi. It startade en egen försäkringsverksamhet i Sankt Petersburg i början av 2007. Verksamheten har också kontor i Moskva. Huvuduppgiften har till en början varit att serva de av Ifs nordiska företagskunder som har affärer i Ryssland.

- Vi kommer att fortsätta att ge de nordiska företagskunderna bästa service men i och med dagens avtal tar If också ett steg in på den ryska inhemska marknaden, säger Timo Vuorinen, som är chef för Ifs verksamhet i Ryssland och Baltikum.

SOAO Region bedöms ha haft premieintäkter på 23,7 miljoner euro 2007. Huvuddelen är inom motorförsäkring. SOAO Region har varit på marknaden sedan 1993 och har åtta säljkontor i Sankt Petersburg och ett regionalt nätverk med 16 kontor.

- Ryssland är en av de snabbast växande försäkringsmarknaderna i världen vilket naturligtvis gör den spännande för If. Den ryska marknaden har utvecklats mycket de senaste åren och är idag mer stabil och mer transparent än tidigare, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef på If.

Affären förutsätter sedvanligt godkännande av bland annat de ryska anti-monopol och försäkringsmyndigheterna.