If lanserar ny webbplats i åtta länder

Försäkringsbolaget If lanserar nu en helt ny webbplats. Först ut är Sverige. Utrullningen sker sedan från Norge i väst till Ryssland i öst. Satsningen på att förbättra nättjänsterna är omfattande, både ekonomiskt och resursmässigt. Kundens behov alltid står i centrum.

– Försäkringsbolagen har legat sex till åtta år efter andra branscher vad gäller nättjänster. Kundfokuset har ofta hamnat i skymundan, säger Mikael Hellman, marknadschef på If.

- Nu ändrar vi på det. På den nya hemsidan kan kunderna enkelt och snabbt både köpa sin försäkring på nätet och anmäla om det hänt en skada. Det här är strategiskt viktigt steg framåt i våra kundkontakter.

Adressen till Ifs nya svenska hemsida är www.if.se.

Den nya sajten är helt utformad efter kundens behov och de ärenden han eller hon är på sajten för att uträtta. Ledorden är enkelhet, trygghet och effektivitet. Fokus ligger på försäkringsköp, skadeanmälan och en login-tjänst där både företags- och privatkunder själva på ett enkelt sätt kan hantera sina försäkringar.

Sverige är det första av de åtta länder där If finns representerat som lanserar de nya sidorna. Övriga länder – Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland, kommer att följa under våren 2009.