If och Volvo i miljardaffär

I dag blev det klart med ett nytt nordiskt femårigt samarbetsavtal mellan försäkringsbolaget If och Volvo Personvagnar gällande Volvia märkesförsäkring och vagnskadegaranti.

Genom avtalet erbjuds Volvoägare en bilmärkesprofilerad försäkring och 3-årig vagnsskadegaranti. If har drygt 443 000 Volvia-försäkringar i portföljen, varav 400 000 i Sverige, vilket innebär att fyra av tio Volvo-bilar i Sverige är försäkrade i Volvia.

– Det här är ett kvitto på de goda relationer vi har byggt upp med Volvo, dess återförsäljare och inte minst Volvoägarna genom åren. Jag ser fram emot ett fortsatt gott och nära samarbete, säger Jonas Billberg, Sverigechef med ansvar för försäljning och kundservice.

Affären med Volvo är värd drygt två miljarder i premieintäkter för If årligen. Samarbetsavtalet är, liksom det förra som löper ut vid årsskiftet, femårigt.

– Att det är ett så långt avtal är värt mycket eftersom det ger en långsiktighet i vårt samarbete, säger Jonas Billberg.

– Det förlängda samarbetet med If utgör ett viktigt led i våra ständiga strävanden att kunna erbjuda Volvokunderna bästa möjliga totala bilägande, säger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige AB.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.