If rekryterar sjuksköterskor

Försäkringsbolaget If har beslutat att bedriva sin sjukvårdsrådgivning i egen regi. Hittills har Capio Läkargruppen i Örebro hanterat rådgivningen på uppdrag av If. Det främsta skälet till förändringen är att få en närmare kundkontakt, men det är också ett sätt att undvika att tjänsten blir dyrare till följd av en ny momsregel på området.

Ifs verksamhet på sjukvårdsområdet är under stark utveckling. Inom kort planerar If att rekrytera ett tiotal sjuksköterskor till Ifs Helpline, en sjukvårdsrådgivning och servicefunktion för de som har sjukvårdsförsäkring. Gruppen ska hjälpa Ifs kunder att boka sjukvårdsbesök och besvara deras hälsorelaterade frågor. Tidigare har tjänsten utförts av Läkargruppen i Örebro, som är en del av Capio.

- Vi tycker om tanken att det är vår egen personal som möter kunden. På så sätt är det många detaljer i processen som både förenklas och förbättras. Vi tror också att det här blir billigare för oss säger Gustav Dahlberg, tf chef för If Care.

Det är en ny tolkning från Högsta förvaltningsdomstolen av momsreglerna på området som gör det betydligt dyrare att outsourca sjukvårdsrådgivning. Genom att bedriva verksamheten i egen regi undviks den kostnaden.

- Förändringen betyder inte att vi varit missnöjda med Läkargruppen i Örebro, utan detta är ett bra sätt för oss att stärka kompetensen inom If. Vi strävar efter att hela tiden utveckla vår sjukvårdsförsäkring så att den är attraktiv för både företag och anställda, säger Gustav Dahlberg.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.