If satsar på SmartDNA i butiker

Försäkringsbolaget If kan i ett unikt samarbete med Polisen och Svensk Handel erbjuda butiker det nya brottsförebyggande skyddet SmartDNA. Skyddet fungerar så att SmartDNA sprutas ut över gärningsman och föremål.

SmartDNA är ett biologiskt framställt DNA som sprutas ut ur små behållare när ett larm går, till exempel i samband med ett rån eller ett överfall. SmartDNA är omöjligt för brottslingar att tvätta bort, förstöra eller på annat sätt skydda sig emot, och det sitter kvar på huden på en människa i upp till tre veckor. Varje butik får sitt eget DNA, därför är det lätt för polisen att koppla brott till gärningsman.

- Det här används med stor framgång i bland annt England. Nu hoppas vi att butiksbrotten kan minska även i Sverige, säger en förväntansfull Eva Ståhlfors, ansvarig för samarbetet på If.

Ifs kostnader för inbrott och rån i svenska butiker är 20-25 miljoner kr per år.

If först ut

Tillsammans med Svensk Handel erbjuder nu If sina kunder skyddet. Det handlar inledningsvis om drygt 300 butiker.

- Vi tycker att det här är en jättebra väg att jobba förebyggande och att få ner våra skadekostnader, vilket också gynnar våra kunder. Den som är kund i If och installerar SmartDNA får dessutom sänkt självrisk vid rån och inbrott, säger Eva Ståhlfors.

Säker teknik

Tekniken har använts länge av polis i USA och Storbritannien med goda resultat. SmartDNA är osynligt för blotta ögat men framträder med en speciell UV-lampa. Tekniken är helt ofarlig och ger inga hälsoeffekter vid kontakt.

Polismyndigheten i Stockholms län har studerat och testat SmartDNA och tillsammans med SKL (Sveriges Kriminaltekniska Laboratorium) funnit att konceptet har unika egenskaper att förebygga brott och binda brottslingar till exempelvis ett rån i butik.

- Vår förhoppning är att när tjuven ser dekalen för SmartDNA i en butik så kommer han eller hon direkt på bättre tankar, säger Eva Ståhlfors.

Butiker som installerar skyddet får självrisken sänkt med 10 000 kr om de råkar ut för rån- eller inbrottsskador där skadekostnaden överstiger självrisken. Det innebär att flertalet butiker slipper självrisken helt.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.