If står för svenskars evakueringskostnader i Australien

De katastrofala översvämningarna i Australien har gjort att människor förlorat både liv och hem. Försäkringsbolaget If har idag beslutat att bolagets kunder som turistar i de utsatta områdena får ekonomisk hjälp från sin hemförsäkring för att ta sig därifrån.

– Eftersom situationen nu har blivit ett krisläge och folk rekommenderas att evakuera Brisbane och andra översvämmade områden i Queensland, har vi idag tagit beslutet att ersätta de omkostnader som våra kunder har i samband med en evakuering, säger Leif Lundberg, reseförsäkringsexpert på If.

Hemförsäkringens reseskydd betalar de kostnader man har för att ta sig ut ur det översvämmade området. Har situationen blivit sådan att man känner att man vill åka hem till Sverige står If även för denna kostnad.

Vid behov av hjälp ska man kontakta If Assistance på +46 8 792 73 33. Där kan man få råd och tips, men även hjälp med bokning av flygbiljetter och annat om man inte har möjlighet att ordna detta själv.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.