If startar samarbete med Rädda Barnen

If blir ny huvudpartner till Rädda Barnen. Samarbetet inleds officiellt den 1 januari 2009, men redan under If Stockholm Open, som startar 4 oktober, kommer Rädda Barnen att finnas på plats tillsammans med If.

Tillsammans kommer man bland annat att driva ett projekt i Sveriges skolor kring nätmobbning, med seminarier för lärare, elever och föräldrar. If kommer också att samla in pengar till Rädda Barnen genom olika aktiviteter. Rädda Barnens omkring 85 000 medlemmar kommer också att erbjudas en förmånlig hem- och villaförsäkring, varav en del av premien avsätts till ett gemensamt utvalt projekt lett av Rädda Barnen.

– Rädda Barnen är en väletablerad organisation vars engagemang för barns rättigheter är mycket angeläget. Jag är stolt över att If nu blir huvudpartner för denna viktiga organisation, och ser fram emot att vi därmed aktivt kan bidra till att öka tryggheten för barn i Sverige, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If.

– Det långsiktiga samarbetet med If som nu startar är både inspirerande och viktigt för Rädda Barnen. Tillsammans sjösätter vi en unik, nationell satsning kring nätmobbning och barns och ungdomars agerande på nätet. Vi välkomnar If som en viktig partner till Rädda Barnen, säger Elisabeth Dahlin, generalsekreterare på Rädda Barnen.

If erbjuder sedan ett par år tillbaka alla anställda möjligheten att på betald arbetstid arbeta ideellt några timmar per månad som s.k Eldsjälar inom föreningar som arbetar socialt och/eller humanitärt. Det gäller framförallt organisationer som arbetar med ungdomsfrågor. Idag är ett hundratal If-anställda engagerade som Eldsjälar. I och med samarbetet med Rädda Barnen är förhoppningen att ännu flera ska bli inspirerade och ges möjlighet att engagera sig.

Övriga huvudsamarbetspartners till Rädda Barnen är Ikea, SAS, Semper och Santa Maria.