Ifs Säkerhetsnål lyfter fram flyktingbarn i riskzon för människohandel

Försäkringsbolaget If delar idag ut stipendiet Säkerhetsnålen till en ung jurist på organisationen ECPAT, för hennes arbete med att förhindra att barn i migrationsprocessen försvinner och utnyttjas inom sexhandel och annan kriminell verksamhet. EU-minister Birgitta Ohlsson delar ut stipendiet på 50 000 kronor.

Sandra Atler, 31, har sedan tonåren engagerat sig i frågor för att förebygga barnsexhandel. Idag arbetar hon som jurist på ECPAT. Sandra tar idag emot försäkringsbolaget Ifs stipendium Säkerhetsnålen för sin drivkraft i arbetet att förhindra att barn utsätts för brott och för att hon är en sann förebild för andra unga.

Varje år kommer tusentals barn till Sverige för att söka trygghet, skydd och ett nytt liv. Vad få vet är att många av dessa försvinner spårlöst när de väl kommit till Sverige. Första halvåret i år har drygt 600 barn registrerats som ”försvunna” i Migrationsverkets system. I juni var över 400 av dessa barn fortfarande försvunna. Ingen vet vart dessa befinner sig idag.

– Svenska myndigheter måste börja agera mer kraftfullt och vidta större åtgärder för att hindra att barn försvinner. Främsta ansvaret bär Migrationsverket, Socialtjänsten och Polisen. I Sverige måste vi se till att skydda barnen oavsett vem de är eller var de kommer ifrån, säger Sandra Atler.

– Det finns ett stort behov av ökad uppmärksamhet på barns försvinnanden i migrationsprocessen. Vem som helst som har egna barn eller känner andras inser att det läge som råder idag är oacceptabelt. If väljer i år att ge Säkerhetsnålen till en ung kvinna som lägger ner sin själ i de här frågorna, säger Caroline Uliana, ansvarig för stipendiet på If.

Ifs Säkerhetsnål
Ifs Säkerhetsnål är ett stipendium på 50 000 kronor från försäkringsbolaget If till en ung person som brinner för att stötta och hjälpa andra unga i svåra situationer. Stipendiet delas ut en gång per år.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se