Ifs Säkerhetsnål premierar ungdomsengagemang mot självmord

Försäkringsbolaget If delar idag ut stipendiet Säkerhetsnålen till Carl-Johan Tamm på Riksförbundet SPES Ungdom, för hans engagemang i att stötta unga som förlorat en närstående i självmord, och hans arbete för ett suicidfritt Sverige. Socialminister Göran Hägglund deltar på scenen i ett samtal med pristagaren.

Carl Johan, 33, ordförande för SPES Ungdom (Suicidprevention och Efterlevandes stöds ungdomssektion) tar idag emot försäkringsbolaget Ifs stipendium Säkerhetsnålen på 50 000 kr för sitt mångåriga engagemang i arbetet med att motverka självmord och självmordsförsök bland unga samt i att stötta ungdomar som förlorat nära och kära.

SPES Ungdom anordnar träffar där ungdomar som drabbats av bortgång av en närstående kan mötas och söka stöd i varandra och i SPES Ungdoms representanter. De har också en telefonjour dit unga kan ringa om de behöver prata med någon i sitt sorgearbete.

Självmord är en vanlig dödsorsak bland unga, trots att regeringen presenterade en nollvision mot självmord 2008. De senaste tio åren har över femhundra tonåringar tagit sitt liv. 2009 tog 159 personer mellan 15 och 24 år sina liv i Sverige. Tio gånger så många har gjort ett självmordsförsök.

– Det behövs krafttag i preventionsarbetet för att hjälpa de ungdomar som mår dåligt. Samhället måste börja ta sitt ansvar och fånga upp dem innan det är för sent, säger Carl-Johan Tamm.

En nyligen genomförd sammanställning från Karolinska Institutet visar att självmordsförsökstalen ökar hos unga, men är oförändrade i alla andra åldersgrupper. Självmordsförsöken bland unga kvinnor har nästan fördubblats på tjugo år. Dessutom vårdas allt fler ungdomar på sjukhus för depression och ångestrelaterade sjukdom, medan andelen är oförändrad i alla andra åldersgrupper.

– Det är livsviktigt vad SPES gör. Genom sitt stora engagemang viger Carl Johan sin fritid åt dessa frågor och gör tillsammans med sina kollegor på SPES ett jobb som egentligen borde ligga på den organiserade sjukvården. Därför väljer If att i år dela ut Säkerhetsnålen till Carl Johan Tamm på SPES, säger Caroline Uliana, chef för externinformation och ansvarig för stipendiet på If.

Pengarna kommer att användas i SPES ungdomsverksamhet.

Ifs Säkerhetsnål delas ut vid en ceremoni den 20 september kl. 09.30 på Värmdö Gymnasium (vid Gullmarsplan) i Stockholm. Moderator är Hillevi Wall och i panelen återfinns bland annat socialminister Göran Hägglund. Prisceremonin följs av öppna frågor till Carl Johan Tamm och Göran Hägglund från publiken.

Ifs Säkerhetsnål
Ifs Säkerhetsnål är ett stipendium på 50 000 kronor från försäkringsbolaget If till en ung person som brinner för att stötta och hjälpa andra unga i svåra situationer. Stipendiet delas ut en gång per år.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.