Ifs Säkerhetsnål sätter fokus på ungas spelmissbruk

Gustav Sundgren, 24, har missbrukat dataspel och pengaspel sedan sju års ålder. Idag är han aktiv inom Spelberoendes förening. På Burgårdsskolan i Göteborg får Gustav idag ta emot försäkringsbolaget Ifs stipendium Säkerhetsnålen för sitt föredömliga arbete med frågor kring ungas spelberoende. Stipendiet är på 50 000 kronor. Prisceremonin leds av Rickard Sjöberg.

I Sverige har nästan var tionde man i åldern 18-24 spelproblem. Det betyder att antalet spelberoende närapå har fördubblats under de senaste tio åren, enligt en studie från Folkhälsoinstitutet. – Jag var åtta år när jag började spela konsolspel i orimliga mängder. Vid 19 års ålder började jag med nätpoker och det var den som tog över mitt liv. Jag skärmade helt av mig från vänner, familj och flickvän och klarade varken av skola eller att behålla mitt jobb. Just snabba spel med kort tid mellan insats och vinst är särskilt riskfyllda för att leda in till starkt beroende, säger Gustav Sundgren. Gustav Sundgren kom ur sitt beroende tack vare vård på ett behandlingshem, hjälp från andra och en stark vilja. Han kämpar fortfarande med sitt spelmissbruk, men använder idag sina erfarenheter för att hjälpa andra unga som hamnat i samma situation som han själv. Det går att få hjälp och vård, men vårdplatserna är få och medvetandegraden i samhället kring missbruksproblem bland unga är låg. – Mitt mål är att vidareutveckla arbetet på Spelberoendes Förening Göteborg, för att skapa förutsättningar för att nå ut till fler unga vuxna med spelproblem. Utöver detta ska jag, med hjälp av stipendiet från If, på ett rikstäckande plan arbeta vidare på mina idéer om ett förbund för unga spelberoende, säger Gustav Sundgren. Ifs Säkerhetsnål delas ut vid en ceremoni den 6 oktober kl 11.00 på Burgårdsskolan i Göteborg. Rickard Sjöberg är moderator och ceremonin följs av en paneldiskussion med fokus på spelmissbruksproblematik bland unga där Ann-Sofie Olsson från Svenska Spel, Bengt Arne Reinholdson, politiker (S), Social Resursnämnd, Göteborg Stad och Gustav Sundgren själv deltar. – Det finns ett stort behov av satsningar för att förhindra spelmissbruk bland unga. Både förebyggande insatser och eftervård. If väljer i år att ge Säkerhetsnålen till en ung man som lägger ner sin själ i den här frågan. Jag vet att Gustav kommer att fortsätta göra ett starkt jobb för att hjälpa andra unga att ta sig ur sitt spelmissbruk, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If. Ifs Säkerhetsnål Ifs Säkerhetsnål är ett stipendium på 50 000 kronor till en ung person som brinner för att stötta och hjälpa andra unga i svåra situationer. Stipendiet delas ut en gång per år. För att söka stipendiet, gå in på www.if.se/privat och klicka på Trygghet och Säkerhet.