Integrationsministern delar ut Ifs Säkerhetsnål för arbete för ett öppet och inkluderade samhälle

Främlingsfientligheten ökar i stora delar av Europa. Sverige är inte fredat från detta, tvärtom så sprider sig intoleranta åsikter även här. Arbete för att premiera ett öppet och tolerant samhälle blir därför allt viktigare.

Kevin Broberg är årets vinnare av Ifs Säkerhetsnål, stipendiet som går till en ung person som på ett eller annat sätt hjälper andra unga. Kevin är initiativtagare till gruppen Frillesås Friendship. Han startade gruppen när rasistiska flygblad spreds i Frillesås där Kevin bor, när ett hem för ensamkommande flyktingbarn skulle öppnas i kommunen. Kevin, som är född 1991, mobiliserade ortsbefolkningen att ta ställning för flyktingboendet, och fick de främlingsfientliga att avsluta kampanjen i lokalsamhället.

Sedan dess har Kevin och Frillesås Friendship anordnat aktiviteter i kommunen med syfte att sprida budskapet om vikten av ett öppet och tolerant samhälle. Nu sprids deras sätt att jobba till andra orter i landet och de har utbyte med ungdomar från Norge, England, Husby och andra delar av landet.

För sitta arbete för ett öppnare och mer inkluderande samhälle tilldelas Kevin Broberg stipendiet på 50 000 kronor. Priset delas ut av integrationsminister Erik Ullenhag.

VÄLKOMMEN ATT NÄRVARA VID PRISCEREMONIN

Tid: Torsdag den 21 augusti kl 09.30-10.30.

Plats: Värmdö Gymnasium vid Gullmarsplan.

Paneldebatt: hur kan vi lyckas med integrationen i Sverige och vad har var och en för ansvar?

I ett panelsamtal diskuteras frågor som vad vi kan göra för att förbättra integrationen? Bör vi ha en dialog med främlingsfientliga partier? Vilka är det som bär ansvaret för att detta ska fungera? Vad kan man som individ göra? Vad ska vi börja göra, göra mer av och sluta göra för att skapa ett öppnare och mer tolerant samhälle?

Panelen består av:
Kevin Broberg, pristagare och grundare av Frillesås Friendship
Maria Pia Cabero, föreläsare på Expo
Seher Ylmaz, ordförande Rättviseförmedlingen
Behrang Miri, Musiker, Programledare och aktiv i nätverket MMSR - Malmös Minoriteter för Solidaritet och Rättvisa

Panelsamtalet efterföljs av en intervju med Integrationsminister Erik Ullenhag.

Ifs Säkerhetsnål
Ifs Säkerhetsnål är ett stipendium på 50 000 kronor från försäkringsbolaget If till en ung person som brinner för att stötta och hjälpa andra unga i utsatta situationer. Stipendiet delas ut en gång per år.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.