iPhone toppar listan över trasiga mobiler hos If

iPhone, som lanserades av Apple 2007, har snabbt blivit populär i Sverige. Men nu varnar försäkringsbolaget If för att den smarta telefonen är mycket känsligare än vanliga mobiltelefoner och lätt går sönder. De flesta trasiga mobiler som kommer in till If är iPhones Och det räcker inte med vanlig hemförsäkring för att få ersättning.

– Vi får in flera trasiga iPhones varje vecka. De har blivit vanligare som försäkringsärenden än alla andra mobiltelefoner sammantaget, trots att traditionella mobiler ute på marknaden är otroligt mycket vanligare, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If. En förklaring är att glaset i skärmen är just av glas och inte plast som de flesta mobiltelefoner. Tappar man sin iPhone i golvet så är risken stor att den går sönder, vilket är precis vad som hänt med majoriteten av de telefoner som kommer in till If. En annan förklaring till varför trasiga iPhones så ofta lämnas in till försäkringsbolaget är att de är en dyr prestigeprodukt, som många kan vara mer benägna att vilja få reparerad än en billigare telefon. En iPhone kostar mellan 6 000 och 8 000 kronor. – Köper man en iPhone är det en bra idé att se till att man har ett otursskydd i hemförsäkringen, annars kan det bli väldigt dyrt om något skulle hända med telefonen, säger Caroline Uliana. Oturstillägg, också kallat allriskförsäkring, ingår i Ifs hemförsäkring StorHem. På de flesta andra försäkringsbolag köps den som ett tillägg till hemförsäkringen. Apple har sålt omkring 30 miljoner iPhones sedan säljstarten i juni 2007. iPhone är en mobil multimedia-telefon, så kallad smartphone, med internetuppkoppling, och multitouch-skärm. Den har utvecklats av företaget Apple.