Kommunerna oförberedda när fler tar cykeln i vinter

Att vintern är här hindrar inte cyklister. Var åttonde svensk använder cykeln för att ta sig till arbetet på vintern. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If. När fler cyklar är det viktigt att kommunerna tar ansvar för snöröjning av gång- och cykelvägar. Cykelfrämjandet och If har frågat Sveriges kommuner om beredskapen för fler vintercyklister.

Fler och fler väljer att cykla på vintern, det är en trend som både cykelhandlare och reparatörer märker av. If har låtit fråga 3 554 personer över hela landet om de cyklar till sitt arbete på vintern. Resultatet visar att var åttonde svensk, 13 procent, cyklar till jobbet under vintern. Totalt uppger 22 procent att de använder cykeln under vinterhalvåret.

– Att cykla året om är positivt för både hälsan och miljön. Men det är viktigt att ha större säkerhetsmarginaler på vintern. Snön packas lätt till isgator som gummihjulen halkar på. Även mörkret påverkar olycksrisken. Att vara väl förberedd är A och O för vintercyklister, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafikforskare på If.

Andelen vintercyklister varierar i landet. Högst andel som uppger att de cyklar på vintern är det i Kalmar, Kronoberg och Skåne, sannolikt beroende på mildare klimat. Uppsala och Västerbotten har också höga siffror, trots det mer nordliga läget. Lägst andel vintercyklister är det i Jämtland och Västernorrland.

Cykelfrämjandet och If har tillsammans frågat Sveriges kommuner om beredskapen för det ökande antalet vintercyklister. Enligt de flesta kommunerna har snöröjning av gång- och cykelbanor samma prioritet som bilvägarna.

– Snö på körbana är oerhört mycket farligare för cyklister än för bilister. Därför är det viktigt att kommunen prioriterar snöröjning av cykelbanor högre än bilvägar. Enligt vår undersökning är det bara 1 av 3 kommuner som gör det. Och vissa kommuner prioriterar inte alls cykelbanorna. Det är verkligen dåligt, säger Christian Juul, ordförande för Cykelfrämjandets Riksorganisation.

Andel som uppger att de cyklar till jobbet på vintern:

Sverige            13 %

Län, topp 6:
Uppsala            26%
Västerbotten    26%
Kalmar             22%
Kronoberg        22%
Örebro             20%
Östergötland    20%

Undersökningen genomfördes av YouGov på uppdrag av If i september 2011.

Resultat Kommunspegeln:
Sker snöröjning av gång- och cykelvägar i er kommun samtidigt som för bilvägar?

Ja, samtidigt 60 %
Gång- och cykelvägar har högre prioritet 34 %
Gång- och cykelvägar har lägre prioritet   6 %

Kommunspegeln är en rapport om kommuners arbete för ökad trafiksäkerhet och fler som cyklar. 212 av Sveriges 290 kommuner svarade på enkäten om snöröjning i november 2011.

Här följer listan över Ifs 12 tips som gör både dig och cykeln redo för vintervägarna!

För dig:

1. Hjälm
  2. En tunn, varm mössa (som t ex skidskyttarna har) som passar under hjälmen
  3. Små värmekuddar att stoppa i vantarna
  4. Reflexband eller reflexväst
  5. Underställ och skalkläder

För cykeln:

1. Lyse; vitt eller gult fram, rött bak
  2. Reflexer; vit fram, röd bak, gula på sidorna
  3. Dubbdäck
  4. Rejäla stänkskärmar
  5. Cykelkedja och lager som är väl smorda
  6. Cykelväskor i vattentätt material för ombyte till jobbet mm, då det kan vara svårt att ha ryggsäck när man har mycket kläder på sig
  7. Och sist men inte minst – glöm inte sadelmuffen. Både snygg och funktionell!

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.