Kraftig ökning av antalet skadegörelsebrott

En kartläggning som försäkringsbolaget If gjort av Brås senaste statistik visar att drygt 350 000 vardagsbrott anmäldes i Sverige under 2015 års första sex månader – en ökning med fem procent jämfört med samma period förra året. Antalet skadegörelsefall har ökat med 34 procent.

Ifs kartläggning visar att antalet anmälda inbrott, skadegörelsebrott och stöldbrott minskat något – men den stora andelen skadegörelsebrott gör ändå att halvårsresultatet totalt sett visar på en negativ utveckling. Den totala andelen anmälda vardagsbrott ökade med fem procent under första halvåret 2015 jämfört med samma period 2014.

– Att skadegörelseanmälningarna ökat så pass mycket är anmärkningsvärt. Nu måste rättsväsendet visa att anmälningarna faktiskt leder till någonting också, att fallen utreds och att brotten får konsekvenser, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Totalt anmäldes 356 935 vardagsbrott under första halvåret 2015. Under samma period 2014 anmäldes 339 338 vardagsbrott. Skadegörelsebrotten står för den enskilt största höjningen, men även antalet misshandelsbrott har ökat något medan stöld-, trafikbrott och inbrott minskat.

Värst i väst

Statistiken över anmälda brott utgår från de nya polisregionerna – och det sämsta resultatet står polisregion Väst, bestående av Hallands och Västra Götalands län, för. Här har antalet anmälda vardagsbrott ökat med 14 procent.

Polisregion Mitt däremot, som består av Gävleborgs län, Uppsala län och Västmanlands län, minskade antalet anmälningarna med åtta procent och står därmed för den mest positiva utvecklingen.

Antal anmälda vardagsbrott i Sverige jan-jun 2015 vs jan-jun 2014:

Brottstyp Anmälda brott jan-jun 2015 Anmälda brott jan-jun 2014 Procentuell förändring Invånare totalt
    Sverige 9 784 445
    Misshandel 40371 39794 1%
    Inbrott 20060 20396 -2%
    Stöld 159968 164757 -3%
    Skadegörelse 96265 71808 34%
    Trafikbrott 40271 42583 -5%
    Totalt 356935 339338 5%

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.