Langare förser var fjärde tonåring med alkohol

Skolavslutningen är här och för många unga innehåller den alkohol. På frågan varifrån alkoholen kommer svarar var fjärde tonåring att det oftast är genom langare. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Undersökningen med 4 358 respondenter i åldern 15-18 år som If gjort på Bilddagboken visar vilka kanaler som ungdomarna har för att få tag på alkohol. Hela 29 procent av killarna och 20 procent av tjejerna säger att de oftast har utomstående langare, som inte är äldre vänner eller syskon.

– Det här betyder att det står en langare i varje stadsdel, varje skola, varje gathörn i varenda svensk stad. Polis, föräldrar och socialtjänst måste ta till krafttag för att få kontroll över situationen och även föra en dialog med ungdomarna. Riskerna med langning måste tas på allvar, säger Karin Lidman, ansvarig för personförsäkringar på If.

Förutom riskerna som alkoholen utgör för tonåringen medför själva langningen också att många ungdomar gör affärer med kriminella. Att bli involverad i den typen av verksamhet kan göra att ungdomarna råkar ut för ännu värre saker.

Frågan ”Hur får du oftast tag på alkohol”:

Kille      Tjej

Köper av langare                       29%      20%

Köper själv                               5%       3%

Köper själv, har falskleg             1%       0%

Mina föräldrar köper åt mig        7%       8%

Snor hemma av föräldrar           4%       5%

Äldre syskon                             6%       5%

Äldre vänner                              29%      38%

Annat                                        19%      21%

I praktiken blir en försvinnande liten andel av langarna spårade och fällda, trots att det är ett allvarligt brott att langa alkohol till unga. Langning kan ge böter eller fängelse i upp till två år. År 2009 året fälldes 589 personer för brott enligt alkohollagen, vilken innefattar många fler brott än langning, i Sverige.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.