Majoritet ogillar sjukvårdsförsäkringar – men vill gärna själv ha en

Enligt branschstatistik som släpps idag ökar antalet personer som har en privat sjukvårdsförsäkring i Sverige till över en halv miljon. Samtidigt visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If att svenskarnas attityd till sjukvårdsförsäkringar är kluven.

Debatten om privata sjukvårdsförsäkringar har varit hård i Sverige med starka åsikter för eller emot. Enligt färsk statistik från Svensk Försäkring har idag 522 000 svenskar en privat sjukvårdsförsäkring. Det motsvarar ungefär var åttonde person i arbetslivet.

Samtidigt visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If med 1 800 svarande att svenskarna har en kluven inställning till dessa försäkringar. De flesta ser negativt på att sjukvårdsförsäkringar erbjuds som ett komplement till offentlig vård. Samtidigt är 78 procent positivt inställda till att själva få en sådan som löneförmån.

- Egentligen tror jag inställningen visar att man inte känner sig helt trygg med att sjukvården alltid fungerar. En försäkring blir som ett nödvändigt ont, säger Gustav Dahlberg, chef för If Care.

Sjukvårdsförsäkringar betalas oftast av arbetsgivaren, men även fackförbund erbjuder i allt större utsträckning sina medlemmar den här typen av försäkring.

I undersökningen framgår att fackligt anslutna har ungefär samma inställning till sjukvårdsförsäkringar som befolkningen i stort, men värt att notera är att LO-medlemmarna anser det viktigare än övriga grupper att de erbjuds en privat sjukvårdsförsäkring.

- Många tror fortfarande att sjukvårdsförsäkringar är till för chefer och direktörer. Verkligheten är att det är jobbarna på golvet som behöver dem bäst. Att snabbt få vård och slippa långa sjukskrivningar är viktigast för de som har små ekonomiska marginaler, säger Gustav Dahlberg.

Undersökningen:

”Vilken är din inställning till att sjukvårdsförsäkringar erbjuds som ett komplement till den offentliga vården?”

Betyg 1 - 5 Alla Facklig tillhörighet Snittbetyg
1        (Mycket negativ) 16 % LO-medlemmar 2,79
2        (Ganska negativ) 20 % TCO-medlemmar 2,74
3        (Varken eller) 31 % Saco-medlemmar 2,91
4        (Ganska postiv) 23 %
5        (Mycket positiv) 10 %
     Snittbetyg 2,90

”Hur viktig anser du att en sjukvårdsförsäkring är som en löneförmån i samband med en nyanställning, dvs att din arbetsgivare erbjuder en sjukvårdsförsäkring som betalas av arbetsgivaren?”

Alla LO-medlemmar TCO-medlemmar Saco-medlemmar
Avgörande 5 % 7 % 4 % 2 %
Positivt, men inte avgörande 73 % 73 % 76 % 75 %
Oviktigt 14 % 12 % 14 % 19 %
Vet ej 9 % 8 % 7 % 4 %

Undersökningen gjordes av YouGov i februari 2013 med 1 812 svarande i åldern 18-64 år, varav 1 026 medlemmar i facklig organisation.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner samt företagsförsäkringar.