Majoritet vill ha förbud mot fyrverkerier

Tio år efter att Norge införde en lag om förbud av vissa raketer är resultatet tydligt: olyckorna och skadorna relaterade till fyrverkerier har minskat kraftigt i grannlandet.  I Sverige tycker en majoritet att fyrverkerier ska förbjudas antingen för privatpersoner eller helt och hållet, enligt en undersökning från försäkringsbolaget If.

Snart är det nyårsafton. Den kväll på året då en gärna stjärnklar himmel till synes exploderar i sprakande färger till doften av krut. Men det är också en kväll som för vissa avslutas på akuten med fyrverkerirelaterade skador.

– Fyrverkerier är festligt och stämningsfullt när det används rätt, men går något fel kan det leda till mycket allvarliga olyckor, säger Caroline Starck, informationschef på If.

Enligt undersökningen, som YouGov tagit fram på uppdrag av If, tycker nästan var tredje svensk (30 procent) att fyrverkerier bör förbjudas för privatpersoner. Och knappt var fjärde (23 procent) anser att fyrverkerier bör förbjudas helt och hållet.

I grannlandet Norge har fyrverkeriskadorna minskat kraftigt

I Norge införde regeringen år 2008 ett förbud mot fyrverkerier av rakettyp; pjäser som sitter på en pinne. Tio år senare har antalet fyrverkeriskador minskat med cirka 70 procent.

I Sverige införs under 2019 krav på ett speciellt tillstånd för att få avfyra fyrverkerier av rakettyp, efter ett beslut av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Tillståndet kräver att användaren har genomgått en av MSB godkänd utbildning.

– Det är ett välkommet beslut men vi tycker att Sverige bör gå längre än så och införa en tydlig lagstiftning, som i Norge. Ett förbud skapar en märkbar förändring, vilket behövs. Alltför många barn och ungdomar skadas av fyrverkerier varje år, säger Caroline Starck.

Färre fyrverkerier är också önskvärt från alla de som inte tycker om smällar.

– Många hundägare behöver ta in på särskilda hundhotell eller kan tvingas droga sina hundar för hålla dem lugna på nyårsafton, säger Caroline Starck.

Enligt Svenska Kennelklubben är ungefär 240 000 hundar skotträdda. Det är var tredje hund.

– Sedan finns det även människor som mår dåligt av fyrverkerier, till exempel vissa med erfarenheter av krig. Så visa alltid hänsyn, även om du själv är väl förberedd, avslutar Caroline Starck

Varje år skadas drygt 100 personer så allvarligt av fyrverkerier att de behöver uppsöka akutsjukvård. Bränn- och sårskador är de vanligaste skadorna, ofta på händer och fingrar och ögonen. De senaste 20 åren har dessutom sju personer omkommit som en följd av fyrverkeriskador. Det är fler män än kvinnor som själva skjuter raketer, vilket innebär att fler män också skadas av fyrverkerier.

Förutom personskador kan fyrverkerier även vålla bränder i byggnader eller utomhus. Varje år släcker räddningstjänsten cirka 130 bränder som orsakats av fyrverkerier, sett till de senaste tre åren.

Ifs 10 råd kring nyårsfirande med fyrverkerier: Kontrollera att fyrverkeripjäsen inte är skadad. Lämna alltid tillbaka skadade pjäser där du köpt dem.

• Förbered ditt fyrverkeri i god tid.
  • Rigga pjäserna enligt bruksanvisningen.
  • Tänk på riskerna – fyrverkeripjäser kan orsaka bränder eller andra skador.
  • Håll aldrig en tänd fyrverkeripjäs i handen.
  • Luta dig aldrig över en tänd fyrverkeripjäs.
  • Vänta med att gå fram till en fyrverkeripjäs som inte fungerar. Tänd aldrig igen, lämna tillbaka pjäsen istället.
  • Håll säkerhetsavståndet och se till att dina åskådare också gör det.
  • Var nykter – alkohol och fyrverkerier hör inte ihop.
  • Visa hänsyn – tänk på att både människor och djur kan bli skrämda av fyrverkerier.
  • Alla fyrverkeriartiklar som ska säljas eller användas i Sverige måste vara godkända av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Ifs undersökning:

”Vad av nedanstående stämmer in på dig gällande fyrverkerier?”

1. Jag skjuter själv fyrverkerier                                                             9 %
  2. Jag tycker att det är roligt att gå ut och titta men skjuter inte själv  38 %
  3. Jag tycker att fyrverkerier bör förbjudas för privatpersoner             30 %
  4. Jag tycker att fyrverkerier bör förbjudas helt                                   23 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Under perioden 10 oktober – 22 oktober 2018 har sammanlagt 3 518 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Starck, informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.starck@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med 6 700 anställda och cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.