Många bilar på hal is

En enkät till bilägare från försäkringsbolaget If visar att var femte väntar in i det längsta med byte till vinterdäck. Enligt lag ska vinterdäcken vara på senast 1 december, men den första halkan kommer ofta betydligt tidigare. Det innebär att 100 000-tals bilar kör runt i novemberhalkan med sommardäck.

Försäkringsbolaget If har frågat 3 023 bilägare om tidpunkt för däckbyte. Var femte, 21 procent, svarar att de byter till vinterdäck först när lagen kräver det - 1 december.

- Folk är ovana vid halka när den slår till. I början på vintersäsongen ser vi mängder av krockar där vinterdäck saknats. Fler borde kolla termometern istället för almanackan när de ska byta sina däck, säger Dan Falconer.

Enligt skadestatistik från If var det förra året en ökning av antalet vagnskador i november jämfört med oktober på 12,4 procent, vilket delvis kan bero på sena däckbyten.

- Det är bekymmersamt att många uppfattar 1 december som lämpligt datum för däckbyte. Naturligtvis är det väder och väglag som bör avgöra tidpunkten när det är dags för vinterdäcken. Den som fortfarande har sommardäck när novemberhalkan slår till utsätter både sig själv och andra för onödiga risker, säger Dan Falconer, motorexpert vid försäkringsbolaget If.

I undersökningen syns stora geografiska skillnader. I Norrbottens och Västerbottens län är man av naturliga skäl mycket snabbare med att få på vinterdäcken än i södra delarna av landet. I Skåne väntar man längst med däckbytet.

If försäkrar nästan var tredje bil i Sverige.

Enkäten gjordes av YouGov i september 2011. Lokala siffror på länsnivå bifogas.

If tipsar - Så vinterrustar du bilen:

Däck

• Byt till vinterdäck i god tid.
  • Kontrollera mönsterdjupet. Lagen säger minimum 3 millimeter mönsterdjup, men minst fyra till fem mm är att rekommendera. Undersök också om däcken har sprickor i gummit, då är det i princip förbrukat.
  • Kolla att du har rätt lufttryck i däcken - glöm inte reservhjulet.

Vätskor

• Kontrollera frostskyddet i kylaren med en glykolprovare. Fyll på vid behov.
  • Kontrollera och fyll på frostskydd i spolarvätskan.

Dörrar och lås

• Skaffa låsolja till dörrlåsen. Smörj låsen innan det blir kallt.
  • Torka av dörrlisterna och behandla dem med silikonspray så minskar risken att de fryser fast.

Batteriet

• Ett batteri laddas ur snabbare i kyla, byt vid behov.
  • Kontrollera att batterivattnet täcker cellerna.
  • Se till att batteriet är rent så fungerar det bättre.

Säkerhetsutrustning

• Varningstriangel ska alltid finnas i bilen.
  • Se till att du har isskrapa och snöskyffel i bilen.
  • Ha startkablar liggande i bilen - du själv eller någon annan kan behöva hjälp.
  • Du bör också ha extra filt och kläder, reflexväst, första-hjälpenkudde, ficklampa och bogserlina med i bilen.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.