Många bostadsrättsinnehavare fel försäkrade

Var femte bostadsrätt riskerar vattenskador. Men tre av tio bostadsrättsinnehavare har inget bostadsrättstillägg, som betalar för skadorna. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If. – Utan tillägget är lägenheten oförsäkrad, säger Helen Waldengren, hemförsäkringsexpert på If.

Plötsligt är olyckan framme. Diskmaskinen går sönder och orsakar stora vattenskador i din bostadsrätt och hos grannen under. Utan rätt skydd kan olyckan bli en kostsam historia. – I snitt kostar en sådan reparation 50 000 kronor. I ett bostadshus bor man dessutom tätt inpå grannarna och det är risk att andra lägenheter drabbas om det händer något, säger Helen Waldengren. Skador i kök och badrum till följd av vattenläckage hör till de vanligaste försäkringsskadorna i lägenheter. En rapport från Anticimex visar att var femte bostadsrätt ligger i riskzonen. Vattenskador beräknas kosta samhället totalt fem miljarder per år. Ungefär 97 procent av de svenska hushållen har hemförsäkring, men hela tre av tio bostadsrättsinnehavare, saknar alltså det viktiga bostadsrättstillägget, enligt Ifs undersökning. Till skillnad från hyresgäster har den som äger en bostadsrätt ett omfattande underhållsansvar. Det krävs därför att försäkringen är anpassad till det och inte bara skyddar lösöre utan även vitvaror, vattenledningar, fönsterglas och dörrar som skadas vid inbrott, egna installationer med mera. Därför behövs ett bostadsrättstillägg till hemförsäkringen. Utan det är lägenheten oförsäkrad. – Enkelt uttryckt omfattar hemförsäkringen dina ägodelar i huset, medan bostadsrättstillägget skyddar själva bostaden, som väggar, golv, innertak och fasta inventarier, säger Helen Waldengren. Ifs undersökning visar att kunskapen är låg gällande försäkringar som är kopplade till ens boende. Endast var fjärde bostadsrättsinnehavare i undersökningen svarade rätt på frågan om vilken försäkring som täcker en vattenskada i lägenheten orsakad av en läckande diskmaskin. – Många bostadsrättsinnehavare som tar enorma risker. Det är jättevanligt att de som flyttat från hyresrätt till bostadsrätt missar detta, då försäkringar kanske inte är det första man tänker på. Köper man en villa är det naturligare att man funderar kring vilka nya villkor som gäller, säger Helen Waldengren. Nära 20 procent av Sveriges befolkning bor i bostadsrätt, enligt SCB. SÅ UNDVIKER DU PROBLEM MED VATTENSKADOR I BOSTADSRÄTTEN: *Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera om du har bostadsrättstillägg, komplettera vid behov. *Undersök hur stadgarna är skrivna i din bostadsrättsförening. En generell regel säger att du ansvarar för allt inom lägenhetens väggar medan föreningen ansvarar för gemensamma utrymmen. Fasaden är föreningens ansvar. *Kontrollera kranar, diskmaskin och dess anslutningar regelbundet, Glöm inte kyl och frys. *Kontrollera dusch och kranar i badrummet och tvättmaskin regelbundet. Ha koll på hur det ser ut under badkaret, rensa golvbrunnen ofta. Om kondensen inte försvinner inom 5-10 minuter är ventilationen troligen för dålig och mögel kan växa. Kontrollera så inga sprickor eller otäta skarvar finns i badrummet. Torka upp stora vattenansamlingar efter dusch omedelbart. *Var uppmärksam på missfärgningar och flagnande färg i innertaket *Anlita bara etablerade fackmän vid reparation och renovering. Om olyckan är framme: *Ring ditt försäkringsbolag, som hjälper dig med allt praktiskt. *Tag kontakt med din bostadsrättsförening. Undersökningen gjordes av YouGov i september 2009. Totalt 3 558 personer mellan 18 och 74 år svarade på frågorna. 542 av dessa var bostadsrättsinnehavare.