Många fallgropar för höstlovsresenären

Det finns mycket som kan gå fel när man ska ut och flyga, visar en undersökning från If med drygt 3 400 resenärer. Fel namn på biljetten eller bokat fel vecka drabbar somliga. Andra missar planet och några har rentav gått ombord på fel flight.

Under höstlovet passar många på att resa utomlands, kanske för lite sista-minuten-värme eller några dagar i en spännande storstad. Väljer man flyget går det oftast snabbt att komma fram, men det finns en hel del att tänka på för att slippa otrevliga överraskningar.

If har frågat 3 425 flygresenärer om de varit med om några incidenter eller egna misstag i samband med en resa eller en resebokning. Resultatet visar att det finns en hel del fallgropar att undvika.

Vid bokning har sju procent glömt att kolla om bagage ingår i biljettpriset. Nästan lika många har skrivit fel namn eller stavat fel på biljetten, vilket kan innebära att biljetten blir ogiltig.  Fyra procent har misstagit sig på dag eller månad då de gjort sin bokning.

– Vi är nog många som känner igen oss i den lätta ångesten precis när man bokat sin biljett och tryckt på ”köp”. Blev det rätt datum, stavade jag rätt på allas namn? Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun när man är sin egen resebyrå, säger Caroline Uliana, informationschef på försäkringsbolaget If.

Väl på flygplatsen har nära en av tio missat planet och två procent har kommit fel dag till flygplatsen. En procent har gått på fel flygplan.

– Mitt tips är att alltid ha lite extra tid på sig när man har ett flyg att passa. Man vet aldrig när det händer något som sinkar en, och försäkringen ersätter inte om man missat planet för att det var mycket trafik till exempel. Däremot kan man få ersättning om man får motorhaveri på väg till flygplatsen, eller något annat oförutsägbart händer, säger Caroline Uliana.

Fem procent av resenärerna har varit med om att boka resa till en flygplats som visat sig ligga mycket längre bort än vad man tänkt sig från platsen man ska besöka.

Var tredje person har någon gång drabbats av flygförseningar på mer än fyra timmar, något som till skillnad från många av exemplen ovan är svårt att påverka själv.

Ifs tips till flygresenären:

• Vid bokning på nätet, betala helst med eget kort. Om resan behöver avbokas finns det annars risk att det bara är personerna som är skrivna på samma hushåll som kortinnehavaren som får ersättning.
  • Ett litet stavfel kan betyda att man måste köpa en helt ny biljett. Kontrollera noga namn, passnummer och mejladress om det ska anges, så att även bokningsbekräftelsen kommer rätt.
  • Var ute i god tid. Det utökade reseskyddet i hemförsäkringen som ersätter missat plan ersätter bara om det är något oväntat som händer. Att bara vara sent ute eller att det var mycket trafik räknas inte. Däremot räknas t ex plötslig sjukdom, motorhaveri eller trafikolycka.
  • Fundera på om du behöver separat reseförsäkring från researrangören. Skyddet i hemförsäkringen täcker alltid kostnader för sjukvård och utlägg i samband med sjukdom eller skada. Avbeställningsskydd finns ofta med i hemförsäkringen eller ingår när du betalar med kort.

Har du någonsin varit med om eller gjort något av följande i samband med resa eller beställning av flygresa? (flera svar möjliga)

Bas 3 425
Drabbats av flygförsening på mer än fyra timmar 32%
Låtit en kompis/släkting betalat resan på sitt kort och så gör ni upp senare 16%
Köpt separat reseförsäkring från researrangören 15%
Missat planet 9%
Glömt kolla om bagage ingår i biljettpriset 7%
Skrivit fel namn/stavat fel på biljetten 6%
Bokat resa till en flygplats som visar sig ligga mycket längreän du trodde från platsen du ska besöka 5%
Bokat fel dag eller fel månad 4%
Kommit fel dag till flygplatsen 2%
Gått ombord på fel flygplan 1%
Inget av dessa 39%
Minns ej 5%

Summa 140%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av If. Under perioden 12-27 april 2016 har sammanlagt 3 425 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige som reser med flyg.

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.