Många småföretagare litar felaktigt på privat försäkring vid skada

En stor andel av dem som startar ett nytt företag tänker inte på att de måste teckna en företagsförsäkring. En vanlig orsak är att man tror att hemförsäkringen även täcker företagets verksamhet. På försäkringsbolaget If får man dagligen in sådana ärenden. Vanligast är att man anmäler skador eller förluster av egendom som används i företaget. If betalar i genomsnitt ut 400 miljoner kronor om året för skador hos små företag.

Det finns mycket att tänka på när man ska starta eget företag. En av de saker som många glömmer är att teckna en företagsförsäkring. På If hanteras dagligen ärenden där företagare med hemmakontor ansöker om försäkringshjälp med hemförsäkring som enda skydd. Under åren 2004-2008 betalade If i genomsnitt ut över 400 miljoner kronor om året i ersättning till små företag. – Speciellt när man driver företaget som enskild firma så kan avsaknaden av försäkring bli förödande, då har man ju ett personligt ansvar. Skulle man exempelvis råka orsaka en skada och bli skadeståndsskyldig kan man tvingas gå ifrån hus och hem när skadeståndet skall betalas, säger Christina Almtun ansvarig för företagsförsäkring på If . Har man ett företag så måste man ha en företagsförsäkring för att få ersättning om något händer. Hemförsäkringen täcker inte exempelvis en dator som används som arbetsverktyg. VANLIGASTE FÖRETAGSSKADORNA: 1. Motor; ansvar för transporterad egendom, vagnskada, glas, avbrott 2. Egendom; inbrott/stöld, vattenskada 3. Personal; skada som inträffar på tjänsteresa 4. Ansvar; rättsskydd, sakskada Idag erbjuder de flesta bolag försäkringar som kan skräddarsys efter företagsstorlek och behov. Vad som bör ingå skiljer sig beroende på vilken typ av företag det rör sig om, men generellt bör försäkringen innehålla skydd för följande: IF TIPSAR: Kontrollera att du har skydd för följande i din företagsförsäkring 1. Egendom – skyddar alla dina saker, maskiner, inventarier och varor. Tänk igenom vilka skadehändelser som du behöver skydd för. 2. Avbrott – ersättning vid plötsliga avbrott. Om det inträffar en egendomsskada kanske du i värsta fall inte kan fortsätta med verksamheten. 3. Ansvar – en försäkring behövs för skador som orsakas av verksamheten och som täcker alla delar kring ett skadeståndsmål. 4. Rättsskydd – hjälp vid rättstvist. Tvister kan uppstå i alla företag och alltfler företagare utnyttjar sitt rättsskydd. 5. Tjänsteresa – ersättning för bland annat stulen dator, förlust av annat resgods, olycksfall och sjukvårdskostnader i samband med tjänsteresan. 6. Kris – om du eller dina anställda behöver behandlingshjälp efter till exempel olycka, rån eller inbrott