Mer än var tredje ung tänker bli full på Valborg

37 procent av ungdomarna mellan 15 och 18 år tänker dricka sig berusade på Valborgsmässoafton. En av fem uppger att de skaffar spriten från langare. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Undersökningen visar att valborgssupandet fortsatt verkar vara en fast förankrad tradition bland många tonåringar. 37 procent, mer än var tredje mellan 15 och 18 år, uppger i år att de tänker dricka sig berusade på Valborg. Det är en liten minskning jämfört med förra året då 41 procent uppgav att de tänkte dricka sig berusade. De senaste åren har siffran pendlat mellan 36 och 41 procent.

Av dem som säger att de tänker dricka uppger 32 procent att det är äldre vänner som köper ut spriten. 22 procent köper av utomstående langare som inte är en släkting eller vän.

– Det här betyder att det står en langare i varje stadsdel, varje skola, varje gathörn i varenda svensk stad. Polis, föräldrar och socialtjänst måste ta till krafttag för att få kontroll över situationen och även föra en dialog med ungdomarna. Riskerna med langning måste tas på allvar, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

13 procent av ungdomarna som säger att de tänker dricka uppger att det är föräldrarna som köper ut alkoholen.

– Alla föräldrar måste inse riskerna med att deras barn dricker alkohol. Föräldrar som köper ut gör sina barn en stor otjänst och utsätter dem för stor fara, säger Caroline Uliana.

Undersökningen genomfördes som en webbenkät på Bilddagboken, Sveriges största nätplats för unga med över en miljon användare.  1 274 personer mellan 15 och 18 år besvarade enkäten som gjordes 25-26 april 2011.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.