Nästan inga inbrott klaras upp i Jämtland

En kartläggning från försäkringsbolaget If över Brås statistik för uppklarade brott visar att utvecklingen i Jämtlands län går åt fel håll. 15 procent av vardagsbrotten klarades upp 2013. Av bostadsinbrotten blev fyra procent personuppklarade under 2013.

Statistiken för uppklarade brott 2013 visar att uppklarningsprocenten går åt fel håll, inte minst i Jämtland. Förra året låg andelen personuppklarade vardagsbrott i Jämtland på 20 procent; i år ligger den på 15 procent.

– Även om det handlar om små skillnader så går utvecklingen inte bara långsamt utan åt fel håll. Det är oroväckande med tanke på att polisen sagt att de ska prioritera vardagsbrotten, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Fortfarande sticker den låga andelen uppklarade bostadsinbrott ut. Under 2013 anmäldes totalt 336 bostadsinbrott, inklusive källare, vind och fritidshus. Endast 12 av dessa blev personuppklarade.

– För den som blivit berövad tryggheten i sitt eget hem är det viktigt att gärningsmannen tas fast och får ta konsekvenserna av sina handlingar. Vi får hoppas att den nya polisorganisationen arbetar mer effektivt mot den här typen av brott, säger Göran Kellner.

För övriga kategorier ser utvecklingen dyster ut i Jämtland. Knappt hälften av trafikbrotten reds upp, vilket är betydligt sämre än tidigare och också andelen uppklarade stöldbrott blir färre.

Andel personuppklarade vardagsbrott i Jämtland:

Brottstyp Andel   personuppklarade 2011 i % Andel   personuppklarade 2012 i % Andel   personuppklarade 2013 i %
Jämtlands   län
Misshandel 20% 19% 17%
Inbrott 7% 3% 4%
Stöld 10% 12% 8%
Skadegörelse 5% 7% 5%
Trafikbrott 54% 61% 49%
Totalt 17% 20% 15%

* Med personuppklarat brott menas att det finns en skäligen misstänkt gärningsman och att åklagare beslutat om att väcka åtal, meddela åtalsunderlåtelse eller utfärda strafföreläggande.

Om vardagsbrott.se

Vardagsbrott.se är ett initiativ från If för att lyfta fram vardagsbrotten - de brott som drabbar vanliga människor. På sajten samlas en mängd information och material om vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådets (Brå) officiella siffror. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, stöld och trafikbrott.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.