Nästan inga inbrott klaras upp i Skåne

En kartläggning som försäkringsbolaget If gjort av Brås helårsstatistik visar att andelen uppklarade vardagsbrott ligger på en fortsatt låg nivå i Skåne. Endast elva procent av de nära 100 000 vardagsbrott som anmäldes i Skåne län under 2014 klarades upp. Det är främst inbrotten och skadegörelsebrotten som förblir olösta men det har även skett en försämring när det gäller uppklarade misshandels- och trafikbrott.

Det är tredje året i rad som If gör en kartläggning av Brå:s statistik över andelen personuppklarade* vardagsbrott – misshandel, stöld, skadegörelse, bostadsinbrott och trafikbrott – i Sverige. Årets kartläggning visar att situationen i Skåne län är fortsatt kritisk; bara drygt vart tionde vardagsbrott klarades upp under 2014, vilket är sämre än under 2013. Därmed lägger sig länet också under rikssnittet, som var 12 procent förra året.

– Vi väntar på en positiv trendväxling som aldrig tycks komma. När det gäller vardagsbrotten har rättsväsendet haft hård press på sig under flera års tid nu. Det gör det extra beklämmande att utvecklingen i Skåne går åt helt fel håll, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Trafik- och misshandelsbrott är de kategorier där andelen uppklarade brott sjunker mest; med sju respektive fyra procentenheter sedan 2013. Stöldbrotten ligger kvar på samma låga nivå medan skadegörelsebrotten och inbrotten har sjunkit med en procentenhet.

– I Skåne län har det alltså fortfarande inte blivit någon förbättring inom en enda vardagsbrottskategori. Läget är antingen sämre eller helt oförändrat, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Inbrotten och skadegörelsebrotten ligger i botten när det gäller uppklarade brott – endast två procent av alla inbrottsanmälningar klaras upp och bara tre procent av all skadegörelse.

Andel personuppklarade vardagsbrott i Skåne län 2013 vs 2014:

Brottstyp per län Anmälda brott 2013  Personuppklarade  brott 2013  Andel  personuppklarade  2013 i %  Anmälda  brott  2014  Personuppklarade  brott 2014  Andel  personuppklarade  2014 i %
Skåne län
   Misshandel  10419 1622 16% 11998 1401 12%
   Inbrott  7829 206 3% 8008 171 2%
   Stöld  52769 4047 8% 51354 3858 8%
   Skadegörelse  16026 566 4% 15755 405 3%
   Trafikbrott  9872 5549 56% 11011 5354 49%
   Totalt  96915 11990 12% 98126 11189 11%

* Med personuppklarat brott menas att det finns en skäligen misstänkt gärningsman och att åklagare beslutat om att väcka åtal, meddela åtalsunderlåtelse eller utfärda strafföreläggande

Om if.se/vardagsbrott

if.se/vardagsbrott samlas statistik, aktuella artiklar, krönikor, pressmeddelanden, debattartiklar och relevanta länkar, alla relaterade till vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådet, Brå:s officiella statistik. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, trafikbrott och stöld.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.