Nästan inga inbrott klaras upp i Västerbotten

En kartläggning som försäkringsbolaget If gjort av Brås helårsstatistik visar att allt färre vardagsbrott klaras upp i Västerbotten. Endast 14 procent av de drygt 11 000 vardagsbrott som anmäldes i länet under 2014 löstes. Det är främst inbrotten som förblir olösta, men den största försämringen sker inom trafikbrotten där andelen uppklarade brott minskar med 10 procentenheter jämfört med 2013.

Det är tredje året i rad som If gör en kartläggning av Brå:s statistik över andelen personuppklarade* vardagsbrott – misshandel, stöld, skadegörelse, bostadsinbrott och trafikbrott – i Sverige. Årets kartläggning visar att situationen i Västerbottens län är fortsatt kritisk; bara 14 procent av vardagsbrotten klarades upp under 2014, vilket är sämre än under 2013. Siffrorna för hela landet är ännu dystrare – rikssnittet ligger på 12 procent.

– Vi väntar på en positiv trendväxling som aldrig tycks komma. När det gäller vardagsbrotten har rättsväsendet haft hård press på sig under flera års tid nu. Det gör det extra beklämmande att utvecklingen i Västerbotten går åt helt fel håll, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

I Västerbottens län sker en försämring inom tre av fem vardagsbrottskategorier. Trafik- och skadegörelsebrotten är de kategorier där andelen uppklarade brott sjunker mest; med tio respektive sju procentenheter sedan 2013.

– I Västerbottens län har det alltså fortfarande inte blivit någon förbättring inom en enda vardagsbrottskategori. Läget är antingen sämre eller helt oförändrat, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Inbrotten ligger i botten när det gäller uppklarade brott – endast fyra procent av alla inbrottsanmälningar klaras upp och under förra året.

Andel personuppklarade vardagsbrott i Västerbotten 2013 vs 2014:

Brottstyp per län  Anmälda  brott  2013  Personuppklarade  brott 2013  Andel  personuppklarade  2013 i %  Anmälda  brott  2014  Personuppklarade  brott 2014  Andel  personuppklarade  2014 i %
Västerbottens län
   Misshandel 1659 317 19% 1812 245 14%
   Inbrott 502 18 4% 587 23 4%
   Stöld 5460 484 9% 5366 460 9%
   Skadegörelse 1769 230 13% 1618 98 6%
   Trafikbrott 1393 733 53% 1683 729 43%
   Totalt 10783 1782 17% 11066 1555 14%

* Med personuppklarat brott menas att det finns en skäligen misstänkt gärningsman och att åklagare beslutat om att väcka åtal, meddela åtalsunderlåtelse eller utfärda strafföreläggande

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Om if.se/vardagsbrott

if.se/vardagsbrott samlas statistik, aktuella artiklar, krönikor, pressmeddelanden, debattartiklar och relevanta länkar, alla relaterade till vardagsbrott. Statistiken bygger på Brottsförebyggande rådet, Brå:s officiella statistik. De brott som klassificeras som vardagsbrott är misshandel, skadegörelse, bostadsinbrott, trafikbrott och stöld.

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.