Niclas Ward ny chef för storföretagssegmentet på If

Niclas Ward, 41, blir ny chef för affärsområde Industri på försäkringsbolaget If. Han tillträder den 1 januari nästa år. Affärsområdet försäkrar en stor del av de nordiska storförtagen.

Niclas Ward, 41, kommer närmast från en tjänst som ansvarig för små och medelstora företag på If i Sverige. Ward kommer att ingå i Ifs koncernledning.

Affärsområde Industri, med en bruttopremieinkomst på drygt fem miljarder SEK, ansvarar för storkunder med över 500 anställda och en omsättning på över MSEK 500. If är det ledande nordiska försäkringsbolaget med över 30 procent av storkundsmarknaden.

– Min ambition är att bidra till att If blir än mer framgångsrikt genom att utvecklas och hitta nya sätt att hjälpa våra största kunder, som oftast har mycket stora och komplexa verksamheter som kräver helt individuella försäkringslösningar, säger Niclas Ward.

Niclas Ward efterträder Morten Thorsrud, 41, som tar över ansvaret för affärsområden Privat, med 2,8 miljoner kunder i Norden, varav en miljon i Sverige.

I Sverige har If totalt en marknadsandel på 19 procent.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 300. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner samt företagsförsäkringar.