Nio av tio föräldrar: porta aggressiva föräldrar från matcherna

Nio av tio föräldrar med barn under 18 år anser att aggressiva föräldrar är ett problem inom barn- och ungdomsidrotten. Över 90 procent tycker också att föreningarna ska ha rätt att stänga av föräldrar med aggressivt beteende gentemot barn, domare eller funktionärer från matcherna. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Just nu pågår många idrottsevenemang för barn runt om i landet. På söndag börjar exempelvis Gothia Cup, världens största fotbollsturnering för ungdomar. Tyvärr är en allt för vanlig syn när barn tävlar föräldrar som skriker på sina barn, buar när motståndaren får in en bra boll och ryar åt domaren.

YouGov har på uppdrag av If gjort en undersökning med 1 013 föräldrar med barn under 18 år. 58 procent av barnen utövar någon form av idrott, övriga 42 procent idrottar inte. Undersökningen visar att 88 procent föräldrarna anser att aggressiva föräldrar är ett problem inom barn- och ungdomsidrotten. 92 procent tycker också att föreningarna ska ha rätt att stänga av föräldrar med aggressivt beteende gentemot barn, domare eller funktionärer från matcherna.

Överengagerade föräldrar är ett problem inom många typer av idrott. I samband med If Stockholm Open Tour, en tennisturnering för barn och ungdomar tennisturnering som pågår under hela året i alla tennisregioner i landet, har Stockholms tennisförbund tillsammans med If tagit fram ett ”uppförandekort” som riktar sig till föräldrarna. Kortet informerar om hur man agerar under en match och hur man är en uppmuntrande och stöttande idrottsförälder. Inför varje turnering hålls även ett möte med föräldrarna där frågan om fair play lyfts fram.

– De här korten är tänkt att få föräldrar att tänka efter lite. Vi ser att det finns ett klart behov av att kontinuerligt informera om de här sakerna bland föräldrarna. Förhoppningsvis kommer det att öka tryggheten för barnen, säger Caroline Uliana, externinformationschef på If.

Korten kommer att delas ut till de ungefär 12 000 barn och ungdomar som deltar i If Stockholm Open Tour.

Undersökningen gjordes i maj 2011 av YouGov på uppdrag av If. 1013 föräldrar mellan 25 och 55 år med barn under 18 år svarade på frågorna. Undersökningen är representativ på kön, ålder och region.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Externinformationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.