Ny försäkring för trygg andrahandsuthyrning

Försäkringsbolaget If har i samarbete med Blocket tagit fram en helt ny typ av försäkring för andrahandsuthyrning. Försäkringen ökar tryggheten för den som hyr ut sin bostad och innebär bland annat att uthyraren kan få ersättning om hyresgästen inte betalar hyran.

If har i samarbete med Blocket tagit fram en ny försäkring för andrahandsuthyrning. Den innebär att den som hyr ut bostaden kan få ersättning om hyresgästen inte betalar hyran eller om något förstörs i bostaden.

- Marknaden för andrahandsuthyrning av bostäder är underutvecklad i Sverige. Det kan även vara så att vissa drar sig för att hyra ut till någon de inte känner eftersom det känns för osäkert. Jag tror att den här försäkringen kan komma att förändra bostadsmarknaden i Sverige, säger Javier Massot, ansvarig för uthyrningsförsäkringen på If.

Försäkringen har testkörts sedan början på december och finns nu tillgänglig för andrahandsuthyrare som annonserar på Blocket. En undersökning från If hösten 2011 visar att tolv procent av 18 – 29-åringarna har avstått från att söka eller tacka ja till arbete eller studier på grund av bostadsbrist på orten.

- Testperioden har visat att det finns ett tydligt kundintresse. Förhoppningsvis kan det här hjälpa till att minska bostadsbristen. För många ungdomar kan det underlätta steget till eget boende, säger Javier Massot.

Fakta om uthyrningsförsäkring:

- Tecknas av den som annonserar sin bostad för andrahandsuthyrning på Blocket.

- Ersätter om hyresgästen inte kan betala hyran.

- Ersätter om hyresgästen förstör något i bostaden.

- Kostnad: 50 – 200 kronor/mån, beroende på hyresnivå.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 200. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.