Ny forskningsrapport visar: Ökad fetma leder till fler sjukskrivningar - operationsköerna bara växer

Fetmaepidemin leder till att sjukskrivningarna ökar på svenska företag och att fler medarbetare får sjuk- och aktivitetsersättning (tidigare kallat förtidspension). Det visar en ny forskningsrapport som Karolinska Institutet gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If.

Forskningsrapporten, som utarbetats av professor Stephan Rössner och medicine doktor Martin Neovius, är en sammanställning av all tillgänglig forskning kring hur fetmaepidemin påverkar företag. Rapporten visar att betydligt fler feta än normalviktiga medarbetare sjukskrivs eller blir förtidspensionerade.

Enligt en rapport från Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi 2005 uppgår kostnaderna för samhället i produktionsbortfall på grund av sjukdomar relaterade till övervikt och fetma till 12,4 miljarder kronor per år.

- Kostnaderna för företagen är svåra att beräkna men det rör sig om mycket stora belopp och de ökar hela tiden i takt med att allt fler blir allt fetare, säger Carl Östervall, expert på hälsoförsäkringar inom If.

Studier visar att magsäcksoperationer är den mest effektiva metoden för att behandla extremt feta personer. De opererade minskar i vikt, drabbas av färre sjukdomar och upplever en större livskvalitet.

Under 2006 genomfördes 1543 magsäcksoperationer i Sverige medan det medicinskt uppskattade behovet var 10-15 000 operationer enligt NIOK (Nationella Indikatorer för ObesitasKirurgi).

– Antalet magsäcksoperationer skulle behöva mångdubblas, säger professor Stephan Rössner. Trots mycket goda resultat saknas resurser och operationsköerna växer hela tiden.

If har genomfört en undersökning bland 100 svenska börsföretag för att få en bättre bild av hur övervikt hanteras på svenska arbetsplatser.

Undersökningen visar att lägre sjukfrånvaro är en prioriterad fråga för de flesta företag och att åtta av tio företag ser det som sitt ansvar att hjälpa kraftigt överviktig personal. Samtidigt visar undersökningen på en stark tilltro bland företagen på att deras friskvårdsprogram hjälper feta och extremt feta medarbetare.

– Det finns en övertro på friskvårdsprogrammen, säger Carl Östervall. Det räcker inte med att se till att personalen har ett gymkort, det krävs flera olika insatser och en tydlig uppföljning för att utvärdera effekterna. På sikt kommer många företag säkert att välja att försäkra alla sina medarbetare så att de kan operera sig om de blir extremt feta.