Rekordresultat för If

Försäkringsbolaget If fortsätter att gå bra. Det tekniska resultatet ökade till 5 226 MSEK för helåret 2007 jämfört med 5 124 MSEK 2006. Totalkostnadsprocenten blev 90,6 procent mot 89,9 procent året innan.

Det tekniska resultatet för det fjärde kvartalet 2007 var 1 489 MSEK mot 1 280 MSEK. Ifs totalkostnadsprocent blev 89,8 procent (89,9 procent) för årets sista tre månader.

– 2007 var det bästa året någonsin för Ifs försäkringsverksamhet. Vi skördar frukterna av ett långsiktigt och metodiskt arbete med starkt kundfokus och kostnadseffektivitet som huvudelement, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If.

Resultatet före skatt blev 5 009 MSEK (6 826 MSEK). Nedgången är direkt kopplad till utvecklingen på kapitalmarknaderna.

IFS SVENSKA VERKSAMHET
If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 2 358 MSEK (1 591 MSEK) för helåret 2007. Totalkostnadsprocenten blev 86,0 procent (92,7 procent). Under det fjärde kvartalet 2007 var det tekniska resultatet för If i Sverige 643 MSEK (290 MSEK) och totalkostnadsprocent 84,8 procent (96,3 procent).

- If gjorde ett mycket starkt resultat it Sverige, det klart bästa någonsin. Resultatet steg kraftigt, totalkostnadsprocenten var tillfredsställande låg, kostnadseffektiviteten fortsatte att förbättras och vi hade tillväxt i portföljen. Det är också roligt att våra kunder uppskattar vår nya Internetservice. Vi får snabbt allt fler Internetkunder och fortsätter vår satsning, uppmuntrade av den positiva responsen, säger Torbjörn Magnusson.

If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt blev 3 833 MEuro (1 353 MEuro) för helåret 2007. Vinsten per aktie för årets ökade till 6,18 euro (1,73 euro).