Så undviker du motorhaveri när du bilar utomlands

Många svenskar åker iväg på bilsemester i Europa i sommar. Det märks inte minst i antalet inrapporterade bilskador. Under juni, juli och augusti förra året drabbades försäkringsbolaget Ifs kunder av bilolyckor och motorhaverier utomlands till en kostnad av omkring 50 miljoner kronor. Totalt beräknas kostnaderna för semestrande svenskars motorhaverier utomlands 2018 uppgå till närmare 100 miljoner kronor, enligt Ifs beräkningar.

Juli är månaden då majoriteten av svenskarna tar semester. Därför är det även den månad då flest råkar ut för motorhaverier på Europas vägar.

– Kostnaderna för bilskador i utlandet är såklart högre i juli jämfört med övriga månader. Ändå ser vi en liten minskning av antalet motorhaverier utomlands totalt sett för 2018, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Stigande bensinpris och en varm sommar 2018 ses som två möjliga orsaker till något färre utlandsresor med bil samt minskat antalet skador.

– Sommaren 2018 var ju fantastiskt fin och framför allt varm, sannolikt har det medfört att det inte har körts lika mycket utan man har valt att i större utsträckning ”ligga still” för att bada och svalka sig. Körsträckan utomlands har då sannolikt inte varit lika lång som en normal bilsemester.

Om olyckan ändå skulle vara framme
Ökningen av skadekostnaderna under sommarmånaderna kan kopplas till fler maskinskador och även glasskador. Maskinskadehändelserna som är vanligast är:

• Kopplingshaverier
  • Problem med turbon
  • Fel på högtryckspump och dieselinjektorer
  • Värmerelaterade skador

– Om man har otur och råkar ut för problem med bilen i utlandet ska man alltid kontakta sitt försäkringsbolag för att få hjälp med bärgning och annat. Numret finns på Gröna Kortet som man får av försäkringsbolaget och som är beviset på att din bil är trafikförsäkrad, och på försäkringsbrevet. De flesta försäkringsbolag har ett särskilt utlandsnummer som man kan ringa vid skada utomlands, säger Dan Falconer.

Kollisioner och andra trafikolyckor tillhör också vanliga ärenden.

– Den som råkar ut för en krock utomlands ska – förutom att kontakta sitt försäkringsbolag – ringa polisen på orten och be dem komma till platsen. Fyll i en skadeanmälan och ta så mycket uppgifter som möjligt, fotografera gärna bilarna, platsen och den andra förarens körkort och fråga vilket försäkringsbolag hen har. Om du och den andra föraren är överens om händelseförloppet kan ni skriva anmälan tillsammans, men underteckna inte om du inte är helt säker på vad det står eller om ni är oense, säger Dan Falconer.

Viktigt att förbereda sig
För att slippa extra trubbel om man skulle råka ut för en olycka är det alltid bäst att ha med sig alla relevanta dokument, som till exempel bilens registreringsbevis (den blå delen), Gröna Kortet och försäkringsbrev.

– Gröna Kortet är beviset på att din bil är trafikförsäkrad. Det är ett krav i vissa länder och det brukar lösa många problem för bilisten om det inträffar en krock. Se till att skaffa det i god tid före resan, säger Dan Falconer.

Ha koll på försäkringen
Om bilen är helförsäkrad - då kan försäkringen betala skadorna på den egna bilen. Om bilen är halvförsäkrad får man ersättning om bilen blir stulen eller exempelvis får ett stenskott. Halvförsäkringen täcker också brandskador. Trafikförsäkringen ersätter personskador och kostnader för reparation av motpartens bil om man är vållande.

– Den som vill kan även teckna en tilläggsförsäkring där hyrbil ingår. Då får du ersättning för en hyrbil och har möjlighet att på ett smidigt sätt fortsätta resan. Det underlättar enormt mycket, säger Dan Falconer.

Om man tar med husvagn eller annat släpfordon utomlands gäller den svenska trafikförsäkringen även för skador husvagnen eller släpet orsakar någon annan. Ska man bila i ett land som kräver ett Grönt Kort, ska släpfordonets registreringsnummer stå på det Gröna Kortet.

Eftersom reglerna skiljer sig åt i olika länder är det viktigt att kolla vad som gäller i det land som man ska köra i.

If har samlat några tips om du råkar ut för en bilolycka vid utlandsvistelse:

• Kontakta ditt försäkringsbolag om du behöver hjälp till exempel med bärgning. Numret finns på Gröna Kortet och på försäkringsbrevet.
  • Tillkalla alltid polis vid kollision med annat fordon, stöldskada eller skadegörelse.
  • Är det fler fordon än ditt inblandade i händelsen? Ta så mycket information du kan: registreringsnummer, personuppgift på förare eller ägare av andra fordon, försäkringsbolag, försäkringsnummer och så vidare. Ta gärna foto på alla inblandade fordon och registreringsskyltar med mobilkameran.
  • Försök alltid skriva en anmälan på plats tillsammans med eventuell motpart. Tänk dock på att inte skriva under anmälans framsida om ni inte är överens om vad som har hänt.
  • Lägg en reflexväst och varningstriangel i bagageutrymmet, det är obligatoriskt i flera länder. Reflexvästen ska vara tillgänglig för föraren inifrån bilen så att den kan tas på innan man kliver ur bilen på en trafikerad väg.
  • Ha koll på din bilförsäkring för att se vad som täcks.
  • På EU-kommissionens hemsida finns information om vad som gäller i olika länder: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_sv.htm

Karoline Hammar, Senior Communications Manager, karoline.hammar@if.se